Gå til innhold

Bipolar, innleggelse?NHD/Haster!


Gjest Teletubbie

Anbefalte innlegg

Gjest Teletubbie

Ok, nå har jeg fått diagnosen bipolar lidelse av psykologen min.

Allmennlegen min har misforstått hele greia og har bare laget mer problemer for meg, ved å henvise meg hit og dit på feil grunnlag. Han er min nye lege og har hatt som oppgave å gå igjennom journalen min. Der har jeg fått et "stempel" som hasjrøyker og alkoholmisbruker, fordi jag var så ærlig og sa til en gammel lege at jeg hadde prøvd hasj i min ungdom og at jeg tok en tur på byen i ny og ne.

Dette sliter jeg med den dag i dag, fordi min nye lege innbiller seg at problemene mine kommer av misbruk!

Jeg holder på å bli sprø! I stedet for å hjelpe meg med det jeg virkelig trenger, forøker han å få meg avvent fra noe som ikke eksisterer!

Jeg har i mange måneder ventet på en time hos psykiater for utredning av den bipolare lidelsen, slik at jeg kan komme i gang med vettug medisinering. Antidepressiva har ingen virkning.

Når jeg omsider får brevet fra psykiatrisk poliklinikk, viser det seg at legen IGJEN har henvist meg på grunnlag av en misbruksproblematikk!!! Hvorpå jeg får beskjed om at jeg ikke hører til innunder deres felt, så de har avsluttet saken min og anbefaler terapi hos sos.med. poliklin. i stedet. (Som tar seg av misbrukere).

Heelt utrolig.

I mellomtiden går jeg på veggen av angst og depresjoner!

Jeg sliter såpass at jeg skjelver og har problemer med å holde meg oppreist. Jeg tør ikke være alene og innbiller meg at jeg kommer til å dø av en alvorlig sykdom hver kveld...

Høres latterlig ut, men jeg tror virkelig det.

Jeg forsøker å sove, men våkner ca. hvert 20. minutt av at jeg "skvetter" til og tror jeg får hjerteinfarkt.

Jeg holder ikke ut lenger og lurer på om jeg frivillig skal legge meg inn på en psykiatrisk avdeling for å få hjelp litt hurtigere.

Kan jeg da få en vurdering av min diagnose, evt. bli satt på medisiner litt fort? er det etterpå noen mulighet for å komme hjem i visshet om at jeg ikke kommer til å dø? Hvordan er muligheten for å få med seg en trygghetsalarm hjem etterpå?

Jeg lurer bare.

Hva skjer egentlig ved en innleggelse og hvordan skal jeg holde ut å være et sted hvor jeg ikke får se barna mine hele tiden?

Det er den eneste grunnen til at jeg tviler, for jeg er så glad i de at jeg lurer på hvordan de vil takle at mamma er innlagt som "gæren" og ikke stiller opp for dem som vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

De fleste leger er det mulig å snakke med. Ta en skrift av innlegget ditt, og ta det med til legen. Fortell at han ikke har oppfattet situasjonen riktig, og be om en ny vurdering. Dessuten må vel psykologen din kunne ta en prat med legen. Det er viktig at de to samarbeider.

En innleggelse har den fordel at utredningen går raskere enn ved en poliklinisk vurdering.

Du får ikke ha barna hos deg hele tiden, men du kan sikkert ha dem på besøk en time hver dag.

Trygghetsalarm kan du muligens få. Spør hos sykepleiesjefen i kommunen din. Forutsetningen må være at du bruker den _om_ alvorlig fare oppstår, og ikke når du _føler_ at fare _kan_ true. Jeg tror ikke jeg ville anbefalt at en av mine angstpasienter skulle ha trygghetsalarm.

Jeg tror ikke alle dine plager kan tilskrives bipolar lidelse. Dermed tror jeg heller ikke du kan forvente at alle plager forsvinner bare du får medisiner for denne lidelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...