Gjest "Dykker`n" Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Hei, er midt i fullføringen av et dykkerkurs og er forkjølet.. dette har forsinket kurset en del fordi jeg ikke får utlignet trykket så lett som de andre på vei ned.. Var på 18m igår og etter at jeg kom opp har jeg fortsatt "dotter" i ørene som jeg ikke får bort.. Regner med at det er "indre" øret som er tett, altså kanalen mellom svelget og ørene, for nesa mi er helt fin.. hvordan kan jeg få ut "dottene" jeg har nå, og hvordan kan jeg fortest få vekk "tettheten" i det indre øret slik at jeg kan dykke uten ubehag? Må jeg bare vente i ukesvis til det går vekk av seg selv, eller kan en øre,nese,hals spesialist ordne det?? 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 9. september 2004 Skrevet 9. september 2004 Det er nok riktig det du sier med at det er kanalen mellom indre øret og halsen som er tett. Dette medfører ofte undertrykk i mellomøret, slik at trommehinnen blir stående bøyd innover. Vanligvis skal den kunne vibrere fritt. Nesedråper, som skal renne ned i svelget, kan hjelpe litt. Dette kan forsøksvis brukes ca. 30 min. før dykking. I mellomtiden får du bare prøve å utlikne slik at du får blåst luft ut i ørene. En øre-nese-halslege vil kunne "blåse opp" luft i mellomøret, men lindringen er oftest kortvarig. Dersom plagen ikke klinger av i løpet av 1 uke bør du kanskje få en henvisningen. 0 Siter
Gjest scuba-diver Skrevet 12. september 2004 Skrevet 12. september 2004 Ikke gjør den feilen å presse deg til å dykke når du ikke har fått utlignet. Jeg gjorde den feilen som fersk dykker - resultatet ble nedsatt hørsel på det ene øret. Rimelig bittert i etterkant :-( 0 Siter
Paul H Skrevet 15. januar 2005 Skrevet 15. januar 2005 Det er nok riktig det du sier med at det er kanalen mellom indre øret og halsen som er tett. Dette medfører ofte undertrykk i mellomøret, slik at trommehinnen blir stående bøyd innover. Vanligvis skal den kunne vibrere fritt. Nesedråper, som skal renne ned i svelget, kan hjelpe litt. Dette kan forsøksvis brukes ca. 30 min. før dykking. I mellomtiden får du bare prøve å utlikne slik at du får blåst luft ut i ørene. En øre-nese-halslege vil kunne "blåse opp" luft i mellomøret, men lindringen er oftest kortvarig. Dersom plagen ikke klinger av i løpet av 1 uke bør du kanskje få en henvisningen. Hei! Har også problemer med dott i v.øret. Enkelte ganger kan jeg bli svimmel med dott og piping i øret. Kjenner ut som om ikke all luft slipper ut fra mellomøret. Kan øretuben være så "trang" at dette kan intreffe av og til? Er det noe å gjøre med øretuben? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.