Gå til innhold

NHD- Hva lider jeg av?


Gjest redd mobbeoffer

Anbefalte innlegg

Gjest redd mobbeoffer

Behandleren min spurte meg en gang dette spørsmålet: Tror du at noen skal gjøre deg noe vondt, være slemme mot deg? Da svarte jeg ja. Senere fikk jeg vite at mennesker med psykose, paronid personlighet tror at andre skal gjøre noe vondt.

Jeg tror egentlig ikke at andre vil gjøre meg noe vondt innerst inne nå som jeg har blitt voksen, men er bare redd for dette. Har blitt mobbet i ni år, og da gjorde de meg mye vondt. Har satt dype spor i sjelen min. Jeg fortalte behandleren min dette senere.

Er det psykose hvis jeg er redd for andre mennesker skal gjøre meg vondt? Er det forskjell på å være "redd for" eller at jeg "tror at noen" skal gjøre meg noe vondt?

Vet at det er veldig, veldig, veldig liten sjanse på at noen på toget, i butikken, på jobben ol. skal gjøre meg noe vondt. Men jeg tror ikke at de vil meg noe vondt nå. Er bare redd for mennesker. Redd for hva andre mener om meg. Også føler jeg meg dum. De andre er flinkere enn meg.

Har jeg psykose, paronid da? Jeg tror ikke det. Vet at jeg har sterk genirell angst og sosial angst, depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er definitivt ikke en psykose.

Det _kan_ være en paranoid personlighetsforstyrrelse. I diagnosekriteriene ser en bare på hvordan personen -er_, ikke hva grunnen til det er.

Jeg kan ikke si sikkert hva din diagnose er.

Min erfaring er at mobbeoffer (med god grunn) har enkelte symptomer på paranoid pf, men ikke oppfyller kriteriene til diagnose.

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1494943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, ikke spekuler i noen diagnose, paranoid er du ikke. Som mobbeoffer er du kun mer på vakt enn andre, som en ren forsvarsmekanisme. Du vil jo ikke oppleve mobbing mer, og selvfølgelig er du redd for å oppleve det igjen da du vet altfor godt hva det er.

Ikke la noen, hverken leger eller andre, få deg til å tro at du er paranoid bare fordi du har en naturlig ettervirkning av mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...