Gå til innhold

ubehag ved å være sosial, men ikke angst - normalt?


Gjest asosial

Anbefalte innlegg

Jeg må gang på gang konstatere at jeg ikke liker å være sammen med andre mennesker. Det er alltid deilig å komme hjem hvis jeg har møtt noen. Jeg syns som regel det er veldig kjedelig å være sammen med andre, føler ikke noe behov for å si noe, og det de sier kjeder meg nesten alltid.

Vil ikke si jeg føler noen angst i sosiale sammenhenger, jeg gir egentlig blaffen i hva andre måtte synes om meg. Jeg har en del bekjente, men det er uhyre sjelden jeg tar kontakt med dem, selv om de ofte kontakter meg. Det er deilig å være for seg selv og presset om å være sosial er ofte en belastning. I perioder orker jeg ikke å åpne døren eller ta telefonen. Det har gått uker i strekk uten at jeg så mye som har snakket med et annet menneske, og det har sjelden vært noe savn.

Jeg har etter hvert skjønt at det er uvanlig å føle det på denne måten, det virker som nesten alle andre har et slags sosialt behov. Jeg har altså ingen problemer med å være sosial, men unngår det som regel hvis jeg kan, fordi det er så kjedelig og fordi jeg føler det tapper meg for energi. Jeg føler på en måte at andre mennesker suger energien ut av meg. Hvis jeg gir dem personlig informasjon om meg føler jeg det ofte som et tap og gremmer meg etterpå. Jeg kan få et visst ubehag av tanken på at ulike mennesker vet ting om meg, det er mye jeg gjerne hadde sett usagt fra min side.

Er dette egentlig normalt? Kan det være et slags psykiatrisk syndrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Slik har jeg det når jeg er inne i en depresjon.Jeg vet jo ikke om det er det du har,men det er mange likhetspunkter.

Blir utslitt av å være sammen med andre

Syns det de snakker om er helt uinterressant

Vil bare ha fred

Ønsker ikke å åpne døren eller ta telefonen når det ringer

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at du har schizoid personlighetsforstyrrelse. Du kan jo søke på internett og se om du finner noe informasjon om denne lidelsen, og se om det passer på deg. Det er ikke noe galt med å være asosial, hvis du trives best alene, så er det selvfølgelig helt greit og noe andre må respektere. Det er synd hvis du innerst inne har lyst på kontakt, men slik du beskrev dine problemer høres det ikke sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at du har schizoid personlighetsforstyrrelse. Du kan jo søke på internett og se om du finner noe informasjon om denne lidelsen, og se om det passer på deg. Det er ikke noe galt med å være asosial, hvis du trives best alene, så er det selvfølgelig helt greit og noe andre må respektere. Det er synd hvis du innerst inne har lyst på kontakt, men slik du beskrev dine problemer høres det ikke sånn ut.

Syns du skal være forsiktig med å gi diagnoser her i forumet.Overlat det til dem som er bedre egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...