Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

har spørsmål om et mystisk utslett jeg har hatt i lang tid nå. Tror jeg fikk det første gang for 2,5-3 år siden.

Av utseende likner det på elveblest, "hevelser" i huden av varierende størrelse (0,5-4cm) som er røde, men avbleket i sentrum og som klør og svir noe helt forferdelig! Utslettet kommer helt plutselig og forsvinner som regel etter 15-45minutter, raskere dersom jeg klør på det. Det kommer så raskt at jeg kan sitte og SE på at nye "hevelser" kommer!

Utslettet kommer nesten alltid på beina - lår, legger, ankler, mellom tærne og under føttene. Noen ganger kommer det også rundt håndleddene og mellom fingrene - men aldri sentralt på kroppen. Utslettet kommer til alle døgnets tider og i alle situasjoner - det hender jeg våkner om natten av at det klør... Hvor ofte det kommer er veldig varierende, noen ganger flere ganger om dagen endre ganger bare en - men det kommer hver dag. Typisk er huden på det "angrepne" området kald, mens utslettet i seg selv er veldig varmt.

Jeg har prøvd å finne ut hva som utløser utslettet, men uten hell. Verken klær, såper, mat, dyr etc synes å være årsaksgivende - det finnes ingen fellestrekk mellom hver gang.

I utgangspunktet trodde jeg det kunne være allergi og kjøpte Zyrtec på apoteket for å prøve - men utslettet kom like hyppig like vel... Dessuten - hvis det var en allergi ville vel ikke utslettet forsvunnet før allergenet var fjernet???

Jeg lurer fælt på hva dette er og om det kan behandles. Jeg har ikke oppsøkt egen lege med dette, jeg vet jo aldri når utslettet kommer - og syns det virker "for dumt" å gå til legen og klage på et utslett som ikke syns...

Vær så snill - hjelp meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15794-mystisk-utslett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til charmed

Det du beskriver passer best med en type elveblest. Årsaken til slike springende utslett er ofte en "allergiliknende reaksjon", men den passer ikke inn i mønsteret for f eks katt, støv eller pollenallergi.

Videre utredning hos lege er nok påkrevet. Du kan dessuten stille spørsmålet ditt her på DOL i forum for allergi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15794-mystisk-utslett/#findComment-73931
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...