Gå til innhold

Hvordan faa hjelp av fastlegen?


Gjest urquell

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg gikk til min fastlege og sa at jeg nesten ikke sov eller spiste, var redd og ikke visste hva jeg skulle gjoere. Han spurte om jeg hadde noen forslag til behandling. Jeg sa jeg ikke visste, men at jeg trente hjelp. Da sa han:"what do you want me to do about it?" (er i storbritania) Og sa at jeg skulle gaa.

Er dette riktig? Beskrev jeg situasjonen saa kroekkete at han ikke forstod? Dette tokk jo bare noen minutter, og jeg har bare moett han en gang foer. Selvsagt skal jeg ikke tilbake til ham, men proeve en ny i samme praksis. Jeg trenger raad til hvordan jeg skal fremstille situasjonen saa jeg ikke blir avvist paa samme maate igjen.

Hadde ihvertfall haapet at han ville lytte og bruke hele legetimen (10 min) til og hoere paa meg og ikke be meg gaa etter bare ett par minutter.

Alle raad mottas med takk

P.S. Han har tidliger maatte bla gjennom mappa mi med mine uttaliige innlegelser og brev fra ulike psykiatere etc. saa han var klar over mine psykiatriske plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal aldri si til en lege at du har vondt over alt. Da får de helt hetta. Mange leger går i forsvar, og nærmest angriper pasienten når de blir usikere. (Angrep er beste forsvar.) Virker som det var noe slikt du opplevde. Vet ikke om det er til noen trøst, men du behøver ikke være i utlandet for at noe slikt skal skje.

Jeg har også inntrykk av at særlig mannlige leger kan bli frustrerte av å bli presentert for et problem de ikke synes de kan gjøre noe med rent praktisk.

Jeg synes den legens opptreden slik du beskriver det vitner om både manglende proffesjonalitet og elendig selvinnsikt og selvkontroll. Samt mangel på allminnelig internasjonal folkeskikk. Du gjør rett i å gå til en annen.

Prøv om du kan tenke ut og notere ned hva som er det mest sentrale for deg. Hvilke problemer som er størst og som du har mest behov for hjelp til. Noter ned på forhånd hva du ønsker å fortelle legen. Like systematisk og grundig som om du skulle holde et foredrag. Dra fram dine notater og erklær at du har tatt med huskelapp. Blir du avbrutt går du tilbake og sier at det er mer på denne lappen.

Kan kanskje være lurt å begynne med å si noe sånt som at du har en del forskellige plager, men det som er viktig for deg å ta opp i dag er....

Tenk gjennom hva du ønsker på forhånd. Terapi? At du må få komme lengre fram i køen på allerede planlagt behandling? Innleggelse? Medisiner? Den trygghet at det finnes en lege der om ting skulle bli enda verre? Det er nyttig for deg å kjenne litt bedre etter hva du trenger. Det er også veldig nyttig hvis den neste legen også spør hva du vil h*n skal gjøre.

Til slutt. En del leger er tragisk dårlig på å kommunisere. De ville helst at du leverte inn den såre halsen din om morgenen og kom tilbake etter den om ettermiddagen. Disse ekle menneskene som henger fast i organene. Prøv å ikke ta det for personlig og bli for frustert om du støter på noen i den kategorien.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legens opptreden var uproff, så fu gjør rett i å få til en annen. Men spørsmålet hans er likevel relevant: Hva ønsker du? Medisin? Henvisning til psykolog for samtaleterapi? Dette kan det være lurt å ha gjort seg opp en mening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legens opptreden var uproff, så fu gjør rett i å få til en annen. Men spørsmålet hans er likevel relevant: Hva ønsker du? Medisin? Henvisning til psykolog for samtaleterapi? Dette kan det være lurt å ha gjort seg opp en mening om.

er det ikke helst LEGEN som skal vite hva slags behandling som trengs, ikke pasienten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legens opptreden var uproff, så fu gjør rett i å få til en annen. Men spørsmålet hans er likevel relevant: Hva ønsker du? Medisin? Henvisning til psykolog for samtaleterapi? Dette kan det være lurt å ha gjort seg opp en mening om.

Takk for svar,

Jeg er paa venteliste for psykolog, tar uendelig tid, saa alt jeg egentnlig ville var og bli fulgt opp av fastlegen mens jeg venter slik at jeg kan unngaa en akuttinneggelse siden de ikke er noe saerlig konstruktive i det hele tatt. Fikk meg ikke til og si det naar han legen var saa avisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke helst LEGEN som skal vite hva slags behandling som trengs, ikke pasienten?

Jeg ser det som en stor fordel når begge parter har en mening om det.

Men det kommer jo litt an på hva det gjelder.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar,

Jeg er paa venteliste for psykolog, tar uendelig tid, saa alt jeg egentnlig ville var og bli fulgt opp av fastlegen mens jeg venter slik at jeg kan unngaa en akuttinneggelse siden de ikke er noe saerlig konstruktive i det hele tatt. Fikk meg ikke til og si det naar han legen var saa avisende.

Det forstår jeg godt.

Hadde sikkert ikke vært noen vits i uansett.

Bedre lykke neste gang, håper jeg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...