Gå til innhold

proscar?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bestilte proscar på en internett-side. (får håpe det virkelig ER proscar...) Det inneholder Finasterid som også er i Propecia. Forkjellen er at det er 5mg i proscar istedet for 1mg i propecia.

Jeg deler pillen i 5 deler slik at jeg ikke tar for mye.

Dette gjør jeg fordi det er mye billigere med proscar.

Jeg merker derimot bivirkningene veldig godt; nedsatt sexlyst og forstørret prostata. Er dette helt ufarlig å fortsette med i det evige?

Jeg tar forøvrig jern-piller og planten Ginkgo Biloba i pilleform for å øke blodsirkulasjonen. Jeg har litt lave jernverdier i blodet fra før. Videre har jeg sluttet å røyke. Kan disse virkemidlene øke sjansen for mer hår. Jeg er tynn i håret foran;viker og generelt tynt foran. Er proscar-medisinen like "uskyldig" som propecia? Jeg spør om dette fordi det virker som faren for at disse bivirkningene forekommer veldig sjeldent blant propecia-brukere.

(Håper på et litt lenger og fyldigere svar enn sist)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158046-proscar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

jeg skal forsøke å gi deg et svar. Jeg har imidlertid aldri besvart noe spørsmål fra deg tidligere, slik det antydes i sprøsmålet ditt.

Jeg er svært skeptisk til egen-medisinering uten legekontroller. Dette er legemidler med virkninger og bivirkinger, og behandling bør skje i samråd med lege.

Du forteller at du har bivirkninger; blant annet at prostata øker i størrelse. Proscar brukes for å redusere prostata størrelse, så hvis det er riktig at den vokser, bør du kontakte urolog. Skal du fortsette i "det evige" bør det være en forutsetning at det skjer under legekontroll.

Litt lave jernverdier og røyking betyr ikke så mye for hårveksten, men du føler deg kanskje i bedre form nå?

Til ditt siste spørsmål er det bare å si at det er finasterid i begge preparater, ingen andre aktive stoffer, dog 5 ganger så mye finasterid i Proscar.

Mitt råd til deg blir for å gjenta meg selv: Noen bør følge opp denne behandlingen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158046-proscar/#findComment-1020328
Del på andre sider

Hei,

jeg skal forsøke å gi deg et svar. Jeg har imidlertid aldri besvart noe spørsmål fra deg tidligere, slik det antydes i sprøsmålet ditt.

Jeg er svært skeptisk til egen-medisinering uten legekontroller. Dette er legemidler med virkninger og bivirkinger, og behandling bør skje i samråd med lege.

Du forteller at du har bivirkninger; blant annet at prostata øker i størrelse. Proscar brukes for å redusere prostata størrelse, så hvis det er riktig at den vokser, bør du kontakte urolog. Skal du fortsette i "det evige" bør det være en forutsetning at det skjer under legekontroll.

Litt lave jernverdier og røyking betyr ikke så mye for hårveksten, men du føler deg kanskje i bedre form nå?

Til ditt siste spørsmål er det bare å si at det er finasterid i begge preparater, ingen andre aktive stoffer, dog 5 ganger så mye finasterid i Proscar.

Mitt råd til deg blir for å gjenta meg selv: Noen bør følge opp denne behandlingen.

Vennlig hilsen

Nå har jeg brukt Proscar snart en måned. Bivirkningene merker jeg ikke lenger. Ja, jeg føler meg i bedre form fordi jeg tar vitaminer, Ginkgo Biloba og jern-tilskudd. Derimot tar jeg disse i moderate mengder, så jeg føler ikke at jeg står i fare for å bli jern-forgiftet e.l. Dette er tilskudd som jeg har kjøpt reseptfritt på apoteket.

Jeg skal bruke proscar i minst 6 mnd, så jeg skal sørge for å si i fra etterhvert om det har noe virkning på meg. Når dette er sagt, syntes jeg at leger i norge ikke er nok opptatt av forskning innen dette feltet. Det er lite informasjon om hvilke preparater som virker og som ikke virker. Det er grunnen til at det fins så mange som meg som prøver alternative preparater for å få tilbake hårveksten. Det er vel bare et spørsmål om tid før det kommer en løsning på problemet. Ja, fordi dette er virkelig et problem for de som rammes i ung alder. PS:Jeg skrev bare feil da jeg nevnte at prostataen ble større.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158046-proscar/#findComment-1024921
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...