tolmodig Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Kjære doktor ! Jeg er en kvinne på 36 år. Har siden jeg var 20 år gått på betablokker for høy puls. Jeg har to ganger hatt døgnmåling, og vært innlagt flere ganger for anfall av høy puls. Eller jeg har gått flere uker med høy puls slik at det har vært nødvendig med innleggelse. Problemet mitt er at legen sier at det ikke er noen hjertesykdom men at noen mennesker har høy puls. Når jeg har ligget inne er det registrert med døgnmåler en puls på 40 mens jeg sov, og 180 i det jeg våknet og sto opp. Mitt problem er at det er en kjempe belastning og et fysisk hinder for meg. Det største problemet for meg er at det kjennes ut for at hjerte ikke klarer og omstille seg fra natt til dag puls. I oppvåkningsfasten enten etter natt eller middagshvilen er pulsen veldig høy. Og jeg føler meg uvel. Jeg har vel egentlig roet meg på at det ikke er noen hjertesykdom, og som du leser har jeg slitt med problemet en del år. Men, det siste året har jeg vært plaget ev en vanvittig svimmelhet, der jeg seiler. Svimmelheten kan ikke sammenlignes med at det svartner for øynene eller at du reiser deg fort opp. Denne svimmelheten blir ikke utløst av noe spesielt, men jeg er verre etter fysisk aktivitet da det kjennes ut som om hjerte går for langsomt, jeg kan ha disse anfallene selv når jeg ligger. Jeg kan ha uker der svimmelheten er borte. Jeg har strålesmerter opp i halsen og en form for knipesmerter i brystet, men disse er ikke skremmende, og er ikke daglige. Jeg har også de siste månedene hatt to kjempeanfall av svimmelhet der jeg var helt borte, jeg trodde selv det var angstanfall, men jeg tok kontakt med spykolog som ikke kunne kjenne disse anfallene igjen som angstanfall. Jeg har faktisk ikke tenkt på at disse plagene kan skyldes hjerte. Men jeg har da vært til lege med svimmelheten, og legen mente at det kunne være en medfødt hjertesykdom, kanskje en S blokkering,. ??? Men at dette kunne være en ufarlig tilstand. Men denne gang klarer jeg ikke å roe meg på dette svaret. Og lurer på om noe av dette kan lyde kjent for deg ,og om dette trenger videre oppfølging ? Jeg lurer også på om det hadde vært bedre med en privat hjerteklinikk, en offentlig sykehus. Jeg føler det også vanskelig og oppsøke mitt lokale sykehus etter at jeg ar fått det svaret jeg har fått. Jeg vil for øvrig nevne at jeg ikke nå står på betablokker. Jeg har i tilegg immunologisk sykdom. Samt jeg er operert for høyt stoffskifte, jeg går nå på tyroxin. Når jeg hadde hyperthyreose var selvfølgelig pulsen min vanvittig høy, jeg gikk da på 200 mg Selo – Zok. Håper at du kan og meg et svar Mvh tolmodig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15806-hjertefeil/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Svar til Tolmodig. Her var det endel ting å ta stilling til. Vi begynner med din tendens til høy puls. Ettersom du er blitt observert i sykehus ved flere anledninger må jeg gå ut fra at den rytmen som er registrert hos deg er godt karakterisert, og at diagnosen "normalrytme" kan være korrekt. Imidlertid er det ikke sjelden at et tilsynelatende normalt EKG ved rask hjerteaksjon kan "gjemme" endel overraskelser, og det er litt betenkelig at du fyker fra 40 i hvilepuls til 180 når du våkner og står opp. De fleste raske hjerterytmer hos yngre personer oppstår som elektriske fenomèn, uten at det kan vises noen strukturell sykdom forøvrig i hjertet, d.v.s. at hjertet ellers er normalt. På grunnlag av din beskrivelse alene er det ikke mulig å gi seg inn på noen diagnose, til det måtte man ha resultater av diverse registreringer og prøver. At du har en immunologisk aktiv prosess/sykdom, som vel også er bakgrunnen for din stoffskiftesykdom, kompliserer forholdet endel. Jeg regner med at du regelmessig får kontrollert dine stoffskiftehormoner når du bruker thyroxin, og at det er vurdert hvorvidt hormonelle effekter kan ligge bak endel av dine pulsreaksjoner. Likeledes at ditt blodtrykk er funnet normalt. Din svimmelhet er vanskeligere å plassere i sammenheng med dine pulsproblemer, hvis svimmelheten ikke er strengt bundet til perioder med meget høy eller meget langsom puls. Det er meget mulig, kanskje heller sannsynlig, at den ikke har noe med hjertet ditt å gjøre. Det finnes flere tilstander som kan gi slik svimmelhet, f.eks. en tilstand vi kaller benign, posisjonell svimmelhet ("vertigo" på fagsproget). Men det er en rekke andre muligheter. En 36 år gammel kvinne skal ikke ha så mange plager som du beskriver uten at det er funnet en grunn, hva enten den kan behandles eller ikke. Det kan være såvel fysiske som psykiske tilstander som kan gi adskillige av de plagene du nevner, men det kan være vanskelig å få grunnlaget sortert. Selvsagt vil du kunne få en revurdering ved et annet sykehus enn ditt lokalsykehus. Den nærmeste til å hjelpe deg med en annen vurdering vil være din privatlege. Sammen med ham/henne vil du måtte vurdere hvorvidt endel av undersøkelsene skal finne sted på et sykehus, eller om du i første omgang skal få spesialist-sentre i privat regi til å vurdere en eventuell videre diagnostikk. Sannsynligvis må du være åpen for flere mulige årsaker, ikke minst at endel av dine symptomer vil kunne være av psykisk art. Det fornuftigste er nok å starte med din pulsvariasjon og karakteriseringen av den, og så nøste det opp derfra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15806-hjertefeil/#findComment-74193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.