Gå til innhold

Psykomotorisk fysioterapi (ref)


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Denne beskrivelsen har jeg fått fra leder Berit Ianssen i Psykiatrisk og psykosomatisk fysioterapi, Norske Fysioterapeuters forbund.

Psykomotorisk fysioterapi

Fysioterapeuter som tilbyr denne behandlingen har en minimum 3-årig videreutdanning i fysioterapi. Utdanningen gis i dag på høgskolenivå og retten til å heve denne taksten gis av Norske Fysioterapeuters Forbund (NFF) på vegne av Rikstrygdeverket.

Behandlingsformen oppsto i 1947 i Norge og er fra da av videreutviklet av fysioterapeuter.

Behandlingen retter seg mot hele kroppen selv om en har plager bare i ett område. Behandlingen egner seg for mange typer lidelser som i dag beskrives som somatiske, psykosomatiske og psykiske lidelser.

Undersøkelsen foregår i stående, sittende og liggende stillinger –såfremt dette er ok for pasienten. Undersøkelsen viser noe av de bevegelsesmønstre og reaksjonsmønstre som er blitt til over tid. Undersøkelsen går over 1 –3 ganger og gir god informasjon til pasient og fysioterapeut om dette er en behandling som passer for pasienten på dette tidspunkt.

I den første timen spør fysioterapeuten gjerne om hvilke plager pasienten har hatt opp igjennom årene og hvilke bekymringer og belastninger en har hatt.

Behandlingen retter seg mot å prøve og endre på noe av de vanemønstre som en har. Dette skjer gjennom bevegelse, bevisstgjøring, ulike håndgrep fra fysioterapeuten som en kan kalle massasje og samtale.

Behandlingen foregår i stående , sittende og liggende utgangsstillinger etter det som en finner hensiktsmessig. Timen avsluttes gjerne med at pasienten hviler på benken.

Behandlingen foregår 1 gang pr uke slik at eventuelle reaksjoner og forandringer går i passelig tempo for pasienten. Etter hvert går en over til sjeldnere behandling.

En del fysioterapeuter driver bevegelsesgrupper som en kan arbeide i videre etter avsluttet behandling eller mens en står på venteliste for behandling.

Kilde: Bevegelse, liv og forandring

I Aadel Bülow-Hansens spor

Ianssen, B (red) m.fl

Cappelen 1997

Samt NFF’s faggruppe for psykiatrisk og psykosomatisk fysioterapi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

NHD! Tror du at jeg kan få kopiere den beskrivelsen inn på siden min om behandling? Ev hvis du synes jeg må spørre henne - kan du gi meg mailadr/telefonnummer til damen så jeg kan spørre henne selv?

Mailadr min er: [email protected]

Bevegende hilsen

http://home.no.net/feline/

Bare kopier så mye du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...