Gå til innhold

Elveblest - uskyldig eller symptom på underliggende sykdom?

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et innlegg her om dagen om at jeg ser ut til å reagere på all slags alkohol. Etter å ha holdt meg unna alkohol et par-tre uker, forsvant først elveblesten, vel, jeg hadde en del småvabler her og der. Men de siste dagene har jeg igjen fått store utbrudd, blant annet med opphovnet underleppe. Hva i all verden kan det være? Er jeg blitt allergisk mot alt? Kan det være hormonsykdom? Jeg er mann, 43 år, og har hatt høysnue helt siden barndommen, men noe slikt som jeg opplever nå har jeg ikke vært i nærheten av. Når jeg går til legen, hva skal jeg be ham om å undersøke, hvilke blodprøver bør jeg ta? Er det stor risiko for at det kan være noe alvorlig? Jeg skriver dette i denne spalten, ettersom jeg ikke er så flink å gå til legen. Dersom jeg har noe konkret å komme med, er det lettere for meg å bestille time hos legen. Derfor håper jeg på snarlig svar.

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære ofoten

Elveblest som kommer og går er forferdelig plagsomt og det er dessverre sjelden at vi finner en utløsende årsak. Det er veldig mange uspesifikke ting som kan utløse elveblesten; kulde, varme, trykk og psykiske faktorer for å nevne noen. Av og til kan ting du spiser være med på å forverre en slik tilstand - citrusfrukter f.eks. og også jordbær. Hvis du har spist mye clementiner så prøv å unngå det en stund. Det er viktig å få en lege til å undersøke deg grundig - en sjelden gang kan elveblesten være uttrykk for en underliggende sykdom. Allergien gjør deg mer disponert for elveblest, men den er så godt som aldri direkte årsak til elveblesten. Vanligvis er dette en tilstand som ikke er alvorlig og går over av seg selv, men det er viktig å utelukke underliggende sykdommer og årsaker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...