Gå til innhold

fra psykiske problemer til fysiske?


shiva99

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med angst i tre år nå. Jeg har lært meg å mestre angsten i hverdagen, men kjenner at jeg enda har "respekt" for følelsene angsten fører med seg. Det jeg lurer på er om noen vet angsten på sikt kan gi meg fysiske problemer i form av svekket helse? Hvor stor påkjenning er det for kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kan gi fysiske plager.

"Medisinen" mot dette er fysisk aktivitet samt å bli godt kjent med kroppen og hvordan psykiske følelser forplanter seg i kroppen. Da finner man etter hvert gode måter å takle det på. Har man behov for det kan psykomotorisk fysioterpeut gi god hjelp.

Hvis du ikke har fysiske plager nå, vil jeg anbefale det å ikke bekymre deg så mye over dette. Bruk heller kreftene på fysisk aktivitet som du trives med og som gir et løft for både kropp og psyke. Det er god forebygging.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 61 år, og har hatt mer eller mindre angst siden jeg var tenåring.

Jeg har høyt blodtrykk, men det ligger til slekta mi, og jeg tror ikke det har noe med angsten å gjøre.

Ellers feiler jeg ikke annet en noen allergier.

Men det er bra å prøve å ta ut litt "kjør" i kroppen med mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hei!

dette er et litt vanskelig spørsmål,synes jeg.Likevel har jeg lyst til å si noen ord.Jeg er enig i alt pielill skriver.

Samtidig vet jeg av egen erfaring at vi er merkelige vesener vi mennesker når det gjelder sammenhengen mellom kropp og psyke. Jeg trodde at jeg taklet angsten min bra,etter mange år med panikkanfall svært hyppig.Men senere viste det seg at jeg egentlig ikke hadde gått løs på angstproblemene mine og jobbet med dem på en god måte,selv om jeg fungerte i hverdagen. Så mitt spørsmål til egen ettertanke til deg er; har du fått god hjelp med det som ligger bak angsten din? Har du fått gode råd fra de som har greie på det til å takle angsten din på en god måte,eller kanske fortrenger du ting,eller kanskje driver/presser deg for hardt?Jeg tror at det er mange veier ut av angsten, og noen av veiene kan være usunne slik at vi på sikt kan bli fysisk syke,og jeg tror jeg fant en slik vei.Nå har jeg fått profesjonell hjelp og lærer meg bedre strategier i forhold til angstmestring.Jeg tror at det er den beste garantien mot at psykiske problemer trenger å bli til de grader fysiske.Men som min første psykiater sa;jeg har aldri truffet et menneske med langvarige psykiske plager (i dette terapirommet) som ikke også har eller til tider har fysiske symptomer.

Vh bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...