Gå til innhold

Er forkjølelse "sundt"?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Har et par ting jeg lurer på:

Får stadig vekk høre at det er viktig for mitt lille barn på snart to år at han blir forkjølet, da dette bygger opp immunforsvaret. Men så har jeg også hørt at hyppige luftveisinfeksjoner kan gi barn astma. I dag er det jo mye av dette. Så hva er da best?

Hvis jeg har gått sammen med forkjøte personer, men ikke blitt syk selv fordi jeg hadde et topp immunforsvar, kan jeg da regne med at jeg er like beskyttet mot denne virusen som de som har vært syke. Alstå si jeg har fått virusen i meg, men ikke blitt syk. Er jeg da like mye beskyttet av denne virusen som om jeg ble syk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15811-er-forkj%C3%B8lelse-sundt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Jeg synes at det er lite grunn til å bekymre seg om noen, barn eller voksen, ikke blir forkjølet. Vårt infeksjonsforsvar er meget varierende fra en person til en annen, noen får sykdom svært ofte etter infeksjon, andre får nesten aldri. Det er ganske sannsynlig at mange av oss heldige gjennomgår de samme infeksjonene uten sykdom. Det er svært mange virus som kan forårsake infeksjoner i de øvre luftveier, som vi vanligvis beskriver som forkjølelser. Etter en gjennomgått infeksjon med en virustype får man en immunologisk beskyttelse mot den ene typen, men ikke mot alle de andre. Dessuten har denne beskyttelsen relativt kort varighet. Det er derfor at man kan noen ganger gå fra den ene forkjølelsen til den andre neste uten opphold. Det er mulig (om enn noe vanskelig) å påvisei laboratorier slike immunologiske reaksjoner som oppstår som følge av forkjølelser, men noe praktisk konsekvens har dette neppe. Det hevdes at gjennomgått små infeksjoner har en gunstig generell stimulerende effekt på immunforsvaret men det er vanskelig å si hvorvidt det er av praktisk betydning. På den andre siden er det riktig som du sier at hyppige forkjølelser i de yngste årene blir oftere etterfulgt av astma. Man kan argumentere godt og lenge om dette, men hvis jeg skal gi et kort svar på ditt spørsmål vil jeg helst si at det er ikke spesielt "sundt" å gjennomgå forkjølelse.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...