Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om det er et angrep av skabb som har skjedd meg.

Jeg har vært sykemeldt etter operasjon. Har derfor måtte holdt sengen mye. Da jeg svetter mye om natten, og har vært uten mulighet for rengjøring, en liten periode. Sengtøy har vært skiftet hver 14. dag. Med unntak av sykeperioden, dusjer jeg hver dag.

Har hatt kløe i det siste på innsiden av lårene med synlige røde sår. Har kløe under forhud også.

Har sett at "Nix" kan brukes. Gjelder dette også under forhud eller blir midlet for sterkt? Annet tips?

Ps. Har ikke hatt seksuell kontakt med noen siden infeksjon startet.

Håper på kjapt svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158129-skabb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

jeg er vel ikke overbevist om at du har skabb.

Skabb gir som regel kløe over store deler av hudoverflaten, samt utslett med nupper, små vannblemmer eller skorper, ofte over det meste av kroppen. Selve skabbmidden vil vanligvis kun kunne påvises av lege over håndledd eller mellom fingre. Skabben graver ganger i hornhuden, ikke på slimhinne, og der bruker vi aldri Nix.

Kanskje mer sannsynlig er sopp i lyskene og på lår. Sopp klør og gir rødt utslett. Sopp blomstrer når det varmt og fuktig. Det finnes også eksemvarianter som forverres i tette, fuktige omgivelser.

Tipset blir derfor å komme seg til fastlegen og se om han har noen tips, kanskje i form av et soppmiddel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158129-skabb/#findComment-1020336
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...