Gå til innhold

nedtrapping av medikamenter


tokin

Anbefalte innlegg

for snart 3år siden gikk jeg på en skikkelig "smell".Fikk meget god hjelp,og jeg ble "friskmeldt" jan.04.Har bestandig vært veldig imot piller o.l. men forsto at det var noe jeg trengte på denne tiden.Etter litt "prøving og feiling"ble det til at min pillecoctail ble som følgende pr. dag:300mg.effexor og 1800 mg.orfiril depot kapsler.Synes jo dette er ille å bruke nå da jeg er frisk så nå har jeg kuttet ned til 1200mg.orfiril og 150mg.effexor.Har forøvrig flyttet og dermed skiftet fastlege,og han har ikke forståelse for at jeg vil begynne med nedtrapping - derfor må jeg gjøre det på egenhånd.Er det mulig å få noe hjelp til en plan på nedtrapping her?- eller er det noen med erfaring fra dette som kan gi meg noen gode råd? vennlig hilsen"tokin"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NHD pleier vel generelt å anbefale og trappe ned med 25% pr. mnd (altså 3 måneders nedtrapping).

Går du på 300mg Efexor, vil det si en mnd på 225mg, en mnd på 150mg og til slutt en mnd på 75 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har ulike syn på nedtrapping av de to medikamentene.

Orfirl doseres etter serumkonsentrasjonsmåling. Her må du holde deg i anbefalt område. Velger du å trappe ned til en dose som gir langt under anbefalt nivå, kan du likegodt slutte.

Ved nedtrapping av Efexor 300 mg går du ikke raskere ned enn 75 mg per måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...