Gå til innhold

smertelindring/ NHD


yma

Anbefalte innlegg

Har lest smertestillende preparater her i går.Vil bare si at jeg må ha Pinex Forte på lager.

Det jeg nå vil bringe på bane er smertestillende tiltak etter nakkeslengsskade.. !

Har på egen hånd oppsøkt anestesilege som har gitt meg

stor lindring med radiofrekvent denervering

.Privat klikk-

Behandlingen må gjentås med 2-3 årmellomrom.

Det er nærmere 10 år siden jeg gav opp å få noen adekvat

behandling off. helseforetak.

Siste behandlig var for 3 år sidenng , og nå trenger jeg absolutt ny behandling. Men behandlingen er veldig kostbar og det er langt å reise.

Også gruer jeg meg litt for

selve behandlingen, noe skummelt med 40mm's nåler i nakken !

Fastlegen min har perm- får ikke snakket med ham nå.

Ja, jeg skjønner det er litt på siden av ditt virkefelt, men likevel -

Finnes det noe nytt og bruktbart alternativ for meg innen off. helsetjeneste.

Svært takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelte smerteklinikker har vel blitt mere oppegående i løpet av de siste ti årene - mens andre er lagt ned. Derfor kommer det noe an på hvor i landet du bor hvilket tilbud du vil kunne få i det offentlige.

Hvis jeg var deg, så ville jeg bedt om henvisning til nærmeste smerteklinikk for en fornyet vurdering. Det kan være greit å få innspill fra en litt annen faglig tradisjon enn den du har forholdt deg til de siste årene.

Har forøvrig lest ett eller annet sted at enkelte leger på de offentlige sykehusene har blitt opplært i den metoden du beskriver. Du kan jo evt. ringe den private klinikken og spørre om de kjenner til at du kan få et tilsvarende tilbud i det offentlige nå.

Det som du ikke vil få i det offentlige, er rask tilgang til behandling. Smerteklinikkene har stort sett lang ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte smerteklinikker har vel blitt mere oppegående i løpet av de siste ti årene - mens andre er lagt ned. Derfor kommer det noe an på hvor i landet du bor hvilket tilbud du vil kunne få i det offentlige.

Hvis jeg var deg, så ville jeg bedt om henvisning til nærmeste smerteklinikk for en fornyet vurdering. Det kan være greit å få innspill fra en litt annen faglig tradisjon enn den du har forholdt deg til de siste årene.

Har forøvrig lest ett eller annet sted at enkelte leger på de offentlige sykehusene har blitt opplært i den metoden du beskriver. Du kan jo evt. ringe den private klinikken og spørre om de kjenner til at du kan få et tilsvarende tilbud i det offentlige nå.

Det som du ikke vil få i det offentlige, er rask tilgang til behandling. Smerteklinikkene har stort sett lang ventetid.

Takk, frosken, for innspill ! .

Jeg må kanskje begynne å tenke i de baner. Det er så innmari langt til denne klinikken jeg har brukt- over halve Norges land. 3 fly en vei.

Ja, kanskje offenligheten har kommet etter.

Det er bare det at jeg vet at denne beh. jeg har fått virkelig hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, frosken, for innspill ! .

Jeg må kanskje begynne å tenke i de baner. Det er så innmari langt til denne klinikken jeg har brukt- over halve Norges land. 3 fly en vei.

Ja, kanskje offenligheten har kommet etter.

Det er bare det at jeg vet at denne beh. jeg har fått virkelig hjelper.

Det skjer heldigvis forandringer innen smertemedisin også! Er det noen andre enn de på Ullevål Stadion som tilbyr behandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer heldigvis forandringer innen smertemedisin også! Er det noen andre enn de på Ullevål Stadion som tilbyr behandlingen?

Jeg må reise til Sør-Vestlandet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må reise til Sør-Vestlandet !

Lykke til uansett hva du velger!

Har forresten en venninne som etter svært mange år med sterke smerter har blitt nesten smertefri som følge av en ny kombinasjon av medikamenter. Så det går an å være ørlite grann optimistisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til uansett hva du velger!

Har forresten en venninne som etter svært mange år med sterke smerter har blitt nesten smertefri som følge av en ny kombinasjon av medikamenter. Så det går an å være ørlite grann optimistisk...

Du har kanskje rett-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anestesiavdelingen på Rikshospitalet bør kunne bistå med informasjon.

Avdelingen betjener også hele landet, men det er sikkert lang ventetid.

Fra nettsiden:

.....Anestesiavdelingen utreder og behandler pasienter med akutte smerte under fødsler og etter operasjoner og skader, og pasienter med kroniske smertetilstander på grunn av kreftsykdom eller andre smertefulle tilstander.

Telefon til ekspedisjon: 23 07 37 00

Avdelingssjef: Einar Hysing

Kontorleder: Sissel Hansen

Oversykepleier – intensiv: Kari Dogger

Oversykepleier – postoperativ: Anne Merete Lindboe

Oversykepleier – ANE-service 1: Sissel Dølvig Sandnes

Oversykepleier – ANE-service 2: Eva Ballo

Ellers kan Haukeland Universitetssykehus være et sted å spørre.

Håper du kan få god hjelp.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anestesiavdelingen på Rikshospitalet bør kunne bistå med informasjon.

Avdelingen betjener også hele landet, men det er sikkert lang ventetid.

Fra nettsiden:

.....Anestesiavdelingen utreder og behandler pasienter med akutte smerte under fødsler og etter operasjoner og skader, og pasienter med kroniske smertetilstander på grunn av kreftsykdom eller andre smertefulle tilstander.

Telefon til ekspedisjon: 23 07 37 00

Avdelingssjef: Einar Hysing

Kontorleder: Sissel Hansen

Oversykepleier – intensiv: Kari Dogger

Oversykepleier – postoperativ: Anne Merete Lindboe

Oversykepleier – ANE-service 1: Sissel Dølvig Sandnes

Oversykepleier – ANE-service 2: Eva Ballo

Ellers kan Haukeland Universitetssykehus være et sted å spørre.

Håper du kan få god hjelp.

mvh

Tusen takk, PieLill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anestesiavdelingen på Rikshospitalet bør kunne bistå med informasjon.

Avdelingen betjener også hele landet, men det er sikkert lang ventetid.

Fra nettsiden:

.....Anestesiavdelingen utreder og behandler pasienter med akutte smerte under fødsler og etter operasjoner og skader, og pasienter med kroniske smertetilstander på grunn av kreftsykdom eller andre smertefulle tilstander.

Telefon til ekspedisjon: 23 07 37 00

Avdelingssjef: Einar Hysing

Kontorleder: Sissel Hansen

Oversykepleier – intensiv: Kari Dogger

Oversykepleier – postoperativ: Anne Merete Lindboe

Oversykepleier – ANE-service 1: Sissel Dølvig Sandnes

Oversykepleier – ANE-service 2: Eva Ballo

Ellers kan Haukeland Universitetssykehus være et sted å spørre.

Håper du kan få god hjelp.

mvh

RH sin smerteseksjon har svært begrenset kapasitet, særlig i forhold til poliklniske pasienter. De har ikke engang en tverrfaglig smerteklinikk - eller hadde det i allefall ikke for ett år siden.

Jeg tror heller ikke det nytter å henvende seg direkte for å få kvalifisert informasjon. Smerteseksjonens sine ansvarlige leger hadde i fjor en times telefontid totalt sett pr uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RH sin smerteseksjon har svært begrenset kapasitet, særlig i forhold til poliklniske pasienter. De har ikke engang en tverrfaglig smerteklinikk - eller hadde det i allefall ikke for ett år siden.

Jeg tror heller ikke det nytter å henvende seg direkte for å få kvalifisert informasjon. Smerteseksjonens sine ansvarlige leger hadde i fjor en times telefontid totalt sett pr uke...

Jeg mener å ha lest/sett noe positivt i løpet av det siste året.

Tror det kan være verdt en telefon i fall det skulle funke.

Kanskje noen der i det minste vet hvor man kan spørre.

På den andre siden fikk jeg en gang problemer når jeg ringte til et annet sykehus for å få vite når jeg hadde time til poliklinisk undersøkelse. De ble skikkelig sinte for at jeg maste. Men hadde jeg ikke ringt ville jeg ikke fått innkallingen og info om forberedelser før etter at timen hadde vært. Innkallingen ble sendt med b-post. Telefon til sykehus kan være så mangt...

Finnes det ikke en pasientforening som tyter av informasjon?

Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest/sett noe positivt i løpet av det siste året.

Tror det kan være verdt en telefon i fall det skulle funke.

Kanskje noen der i det minste vet hvor man kan spørre.

På den andre siden fikk jeg en gang problemer når jeg ringte til et annet sykehus for å få vite når jeg hadde time til poliklinisk undersøkelse. De ble skikkelig sinte for at jeg maste. Men hadde jeg ikke ringt ville jeg ikke fått innkallingen og info om forberedelser før etter at timen hadde vært. Innkallingen ble sendt med b-post. Telefon til sykehus kan være så mangt...

Finnes det ikke en pasientforening som tyter av informasjon?

Sukk.

Jeg synes av og til det er slik at der man minst forventer hjelp og kompetanse finnes den plutselig, mens der man med god grunn forventer det samme - der mangler den... (Du har kanskje gjettet at vi ikke møtte den på RH...*s*).

Enig i at man gjerne kan forsøke å ringe, men vet samtidig at dersom man er sliten så oppleves enhver negativ respons som belastende. Synes derfor det kan være greit med realistiske forventninger.

Det finnes flere pasientforeninger som er aktuelle for denne type smertepasienter - men tilgangen på god smertebehandling er fortsatt et knapphetsgode såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aker sin smerteklinikk er i hvert fall elendig. Der går det i TENS, akupunktur og antidepressiva og hjelper ikke det, tilbyr de morfin?????????!!!!!!

Aker er allikevel regnet for å være stedet med mest kompetanse på smertebehandling i helse øst. Kjenner flere som har fått god hjelp der, men kjenner også en som har blitt svært dårlig behandlet. Det er vel som andre steder at mye er avhengig av hvem du møter...

For folk som bor i Oslo området finnes det svært gode private smerteklinikker som har full refusjonsrett - dvs. du betaler ikke mer enn i det offentlige. Problemer er at de vil ikke behandle de mest komplekse smerte- (og sykdoms-)tilstandene - det mener de er sykehusansvar. Da får man den paradoksale situasjonen at de som er "middels plaget" får et bedre tilbud (bla mht til korte ventetider og fleksibilitet) enn de som er dårligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aker er allikevel regnet for å være stedet med mest kompetanse på smertebehandling i helse øst. Kjenner flere som har fått god hjelp der, men kjenner også en som har blitt svært dårlig behandlet. Det er vel som andre steder at mye er avhengig av hvem du møter...

For folk som bor i Oslo området finnes det svært gode private smerteklinikker som har full refusjonsrett - dvs. du betaler ikke mer enn i det offentlige. Problemer er at de vil ikke behandle de mest komplekse smerte- (og sykdoms-)tilstandene - det mener de er sykehusansvar. Da får man den paradoksale situasjonen at de som er "middels plaget" får et bedre tilbud (bla mht til korte ventetider og fleksibilitet) enn de som er dårligst.

Den gamle fastlegen min jobber på en av de private smerteklinikkene. Jeg har flere ganger lurt på om jeg skal ta kontakt med henne. Men nå har jeg hatt en lang og god periode så det har ikke vært så prekært. Men hvis det er som du sier, er det kanskje da jeg burde ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes av og til det er slik at der man minst forventer hjelp og kompetanse finnes den plutselig, mens der man med god grunn forventer det samme - der mangler den... (Du har kanskje gjettet at vi ikke møtte den på RH...*s*).

Enig i at man gjerne kan forsøke å ringe, men vet samtidig at dersom man er sliten så oppleves enhver negativ respons som belastende. Synes derfor det kan være greit med realistiske forventninger.

Det finnes flere pasientforeninger som er aktuelle for denne type smertepasienter - men tilgangen på god smertebehandling er fortsatt et knapphetsgode såvidt meg bekjent.

Så enig så enig.

Jeg kunne skrevet bok om en avdeling på Risken. Og de hadde ikke blitt glad for den. Tror jeg skal stoppe der før jeg tar helt av.

Iblant synes jeg du dekker veldig godt ubalansen i mine innlegg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig så enig.

Jeg kunne skrevet bok om en avdeling på Risken. Og de hadde ikke blitt glad for den. Tror jeg skal stoppe der før jeg tar helt av.

Iblant synes jeg du dekker veldig godt ubalansen i mine innlegg.

mvh

Kanskje vi skal skrive den boken sammen...? Jeg skal også stoppe før jeg sier en del av det som burde ha vært sagt til rette vedkommende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...