ivarjon Skrevet 13. september 2004 Del Skrevet 13. september 2004 Hei. Jeg er en mann på 36 år som har slitt med depresjoner og angst i ca 10 år. Jeg sover dårlig og har stadig mareritt om at noe eller noen prøver å ta livet av meg. Dette er noe som skjer noen ganger i måneden og er svært ubehagelig. Jeg har gått på sobril ved behov noen år og sarotex i ca 2 år, men de har jeg kuttet ut p. g. a alle bivirkningene. Sarotex var hovedsaklig p.g.a sterke smerter i nakkke og skuldrer som jeg har slitt med i 12-13 år. jeg har tatt gastroskopi p.g.a smerter opunder ribbenet som viste seg å være mellomgulvsbrokk og jeg får Lanzo for dette. De siste 2-3 månedene så har jeg fått en slags summing i hodet som har gitt utslag i sterke støt gjennom nakke og ut i armene og jeg begynner å bli urolig for helsen min. Jeg har et normalt kosthold med et normalt inntak av alkohol og jeg har i alle år trent ganske mye. Jeg har 100% jobb, har tre barn og er gift for 2. gang, et ekteskap som er utrolig bra og som har vart i snart 9 år. Vær så snill og les dette og fortelle meg hva det er jeg kan gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158272-depresjoner-og-angst-for-d%C3%B8den-bla/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eval Skrevet 15. september 2004 Del Skrevet 15. september 2004 For meg er det slik at mareritt og drømmer generelt minner meg på ting jeg ikke orker tenke på når jeg er våken. Er det noe truende i ditt våkne liv? Er det noen du er redd vil ødelegge for deg, på en eller annen måte? Eller har noen før i livet vært etter deg, med mobbing eller lignende? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158272-depresjoner-og-angst-for-d%C3%B8den-bla/#findComment-1022584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivarjon Skrevet 16. september 2004 Forfatter Del Skrevet 16. september 2004 For meg er det slik at mareritt og drømmer generelt minner meg på ting jeg ikke orker tenke på når jeg er våken. Er det noe truende i ditt våkne liv? Er det noen du er redd vil ødelegge for deg, på en eller annen måte? Eller har noen før i livet vært etter deg, med mobbing eller lignende? Ja det har jo vært ltt av hvert egentlig. Jeg husker en som truet meg og skulle finne meg uansett og ta meg da jeg var 13-14 år,dette tok flere måneder før det roet seg. Har alltid vært redd for å bli slått, det ble en del av det da jeg var guttunge. Broren til 1. kona var kickbokser og gikk på litium, han var psykotisk og totalt uberegnelig. Så det har vært noen momenter her ja. Men dette er jo lenge siden. Men allikavel, jeg klarer aldri å slappe ordentlig av. Det hadde vært deilig. Takk for svar forresten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158272-depresjoner-og-angst-for-d%C3%B8den-bla/#findComment-1023275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eval Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Ja det har jo vært ltt av hvert egentlig. Jeg husker en som truet meg og skulle finne meg uansett og ta meg da jeg var 13-14 år,dette tok flere måneder før det roet seg. Har alltid vært redd for å bli slått, det ble en del av det da jeg var guttunge. Broren til 1. kona var kickbokser og gikk på litium, han var psykotisk og totalt uberegnelig. Så det har vært noen momenter her ja. Men dette er jo lenge siden. Men allikavel, jeg klarer aldri å slappe ordentlig av. Det hadde vært deilig. Takk for svar forresten. Hei igjen, Jeg forstår deg som at angst, depresjon, søvnproblemer er problemene. De kroppslige plagene KAN henge sammen med dette, eller være noe annet.Jeg skriver bare om det psykiske her. Vet ikke om jeg kan bidra med noe, men jeg kan si hvilke forslag jeg tror du vil få hvis du går til fastlege, psykolog eller mer alternativ behandler: 1) Finn ut hva som stresser og sliter på deg her og nå, og rydd rom til deg selv. Det kan være ting du ikke legger merke til selv. Kanskje kan kona eller kamerater gi tips? Mange vil si at du kan ikke ha slike mareritt uten at det er noe som "forfølger" deg i virkeligheten. Altfor lange og hektiske arbeidsdager, trusler om nedskjæringer kan være "forfølgere". Psykologer jobber med å "sortere" slike ting hvis du vil ha mer hjelp. 2) Etter lang tid med dine plager blir kroppen rent fysisk sliten. Da er det viktig å bygge den opp. Små ting som tran, vitaminer, magnesium kan hjelpe da. Du finner mange innlegg om det her inne. Noen vil si at du kan få mareritt osv rett og slett av slike mangler. 3) Du trener mye. Men trener du også avspenning? Øvelser som yoga, pusteøvelser høres sikkert femi og lite macho ut, men mange har nytte av det. Likeså av akupunktur, fotsoneterapi osv. 4) Noen ganger er man så sliten at slike tiltak ikke er nok. Da vil legen anbefale deg "lykkepiller", SSRI. Som du ser er det mange varianter, kanskje må du prøve flere før du synes det klaffer. Plagene dine er gjerne uansett varsellamper. Det er bare du som kan ta tak i hva lampene varsler om. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158272-depresjoner-og-angst-for-d%C3%B8den-bla/#findComment-1023985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivarjon Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 Hei igjen, Jeg forstår deg som at angst, depresjon, søvnproblemer er problemene. De kroppslige plagene KAN henge sammen med dette, eller være noe annet.Jeg skriver bare om det psykiske her. Vet ikke om jeg kan bidra med noe, men jeg kan si hvilke forslag jeg tror du vil få hvis du går til fastlege, psykolog eller mer alternativ behandler: 1) Finn ut hva som stresser og sliter på deg her og nå, og rydd rom til deg selv. Det kan være ting du ikke legger merke til selv. Kanskje kan kona eller kamerater gi tips? Mange vil si at du kan ikke ha slike mareritt uten at det er noe som "forfølger" deg i virkeligheten. Altfor lange og hektiske arbeidsdager, trusler om nedskjæringer kan være "forfølgere". Psykologer jobber med å "sortere" slike ting hvis du vil ha mer hjelp. 2) Etter lang tid med dine plager blir kroppen rent fysisk sliten. Da er det viktig å bygge den opp. Små ting som tran, vitaminer, magnesium kan hjelpe da. Du finner mange innlegg om det her inne. Noen vil si at du kan få mareritt osv rett og slett av slike mangler. 3) Du trener mye. Men trener du også avspenning? Øvelser som yoga, pusteøvelser høres sikkert femi og lite macho ut, men mange har nytte av det. Likeså av akupunktur, fotsoneterapi osv. 4) Noen ganger er man så sliten at slike tiltak ikke er nok. Da vil legen anbefale deg "lykkepiller", SSRI. Som du ser er det mange varianter, kanskje må du prøve flere før du synes det klaffer. Plagene dine er gjerne uansett varsellamper. Det er bare du som kan ta tak i hva lampene varsler om. Lykke til! Takk for mange gode råd. Jeg har nok ikke hørt fastlegen min si noe sånt egentlig. Han sa at det var jeg som kjente kroppen min best og at jeg måtte selv finne beh. metoder.Litt mer tid for meg selv innimellom hadde vært deilig, så det skal jeg prøve å få til. Jeg drev og tok sangtimer en gang i tiden, sammen med massasje. Massasje først og så stemmetrening, det var helt topp. Jeg er ikke redd for å være litt femi jeg, hvis noen mener det så er jo de heldige som kan sole seg i sin egen fortreffelighet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158272-depresjoner-og-angst-for-d%C3%B8den-bla/#findComment-1024571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.