Gå til innhold

NHD; Hva feiler det sånne mennesker, egentlig?

Anbefalte innlegg

Sitter her mildt sagt dypt sjokket... hva i alle dager er det som går gjennom hodene til slike mennesker?

Hvilken diagnose hadde de fått hos deg?

Ren psykopati? Sadister? Hva?

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article278320.ece

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kan en ikke si noe sikkert om uten at en vet om det er et engangstilfelle eller ledd i en rekke lignende typer adferd.

Personlig er jeg mer opptatt av de som griller, halshugger, mishandler og ødelegger mennesker.

Gjest ofte slemme mot mennesker også
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 14.9.2004 den 10.55):

Det kan en ikke si noe sikkert om uten at en vet om det er et engangstilfelle eller ledd i en rekke lignende typer adferd.

Personlig er jeg mer opptatt av de som griller, halshugger, mishandler og ødelegger mennesker.

Min erfaring (som selvsagt ikke er omfattende nok til at man kan trekke noen konklusjon) er at de som er sadistiske mot dyr, ikke er så hygglige mot mennesker heller.

Omvendt finnes det sikkert flere tilfeller (i hvertfall på film) med gale mennesker som er grusomme mot mennesker men snill mot pusekatten sin..

Da jeg gikk på barneskolen var det noen gutter som pinte og drepte dyr, de fikk oppfølging, både psykologisk og av barnevernet. Det trengtes.. De var ikke snille mot medelevene og lærerne sine heller..

Gjest yes indeed
  ofte slemme mot mennesker også skrev (På 14.9.2004 den 12.51):

Min erfaring (som selvsagt ikke er omfattende nok til at man kan trekke noen konklusjon) er at de som er sadistiske mot dyr, ikke er så hygglige mot mennesker heller.

Omvendt finnes det sikkert flere tilfeller (i hvertfall på film) med gale mennesker som er grusomme mot mennesker men snill mot pusekatten sin..

Da jeg gikk på barneskolen var det noen gutter som pinte og drepte dyr, de fikk oppfølging, både psykologisk og av barnevernet. Det trengtes.. De var ikke snille mot medelevene og lærerne sine heller..

Ja, det tenkte jeg også. Synes NHD var litt flåsete der, gitt.

De som mishandler mennesker har sikkert øvd seg på dyr først.

Det bør tas alvorlig, selv om det finnes verre forbrytelser i verden.

Eller skal man si det bestandig, at et "pent" drap (uten sadisme), eller ikke så alvorlig mishandling ikke er så mye å bry seg om siden det faktisk skjer ting som er verre?

Nils Håvard Dahl, psykiater
  Sniff skrev (På 14.9.2004 den 13.02):

De som mishandler mennesker har sikkert øvd seg på dyr først.

Det bør tas alvorlig, selv om det finnes verre forbrytelser i verden.

Eller skal man si det bestandig, at et "pent" drap (uten sadisme), eller ikke så alvorlig mishandling ikke er så mye å bry seg om siden det faktisk skjer ting som er verre?

For å utdype det:

Om det er et engangstilfelle, kan det i beste fall være "guttestreker".

Om det er et mønster, kan det tyde på psykopati.

Annonse

Husker når jeg var yngre (ca. barneskole-tiden tror jeg det var) så var vi en gjeng som kastet en katt på sjøen, katten svømte tilbake mot oss, og slik holdt vi på til vi gikk lei (NB! katten druknet ikke).

Nå når jeg er voksen kan jeg ikke forstå at jeg kan ha vært med på noe slik.

Det er kanskje en forklaring med at vi var en gjeng og at vi var unge, slik som disse ungdommene, og man blir lettere revet med når man er flere, men det er absolutt ingen unnskyldning.

Så du mener at dette er mere "rampestreker" utført å små ramper, eller eventuelle grillere av mennesker?

De har da iallefall potensiale, mener nå jeg!

Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 14.9.2004 den 13.28):

For å utdype det:

Om det er et engangstilfelle, kan det i beste fall være "guttestreker".

Om det er et mønster, kan det tyde på psykopati.

Nei, den er jeg ikke med på.

Dette er langt i fra vanlige guttestreker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...