Glennkr Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Historikk: Etter bleking av hår i jan. 2002 mistet jeg svært mye hår hvor alt per idag ikke har kommet tilbake (jevnt over tynnere hår enn før bleking). Det utviklet seg hva leger tror er seborreisk eksem i hodebunnen (eksem forekommer også i deler av ansikt, noe som ikke var synlig før bleking av hår). Tilstanden per idag (over 2.5 år siden bleking) er følgende: (i) Skjelling i hodebunn stabilisert noe med Selukos hårsjamp; (ii) noe hår kan svært enkelt dras ut av hodebunnen; (iii) tynnere hår enn tidligere; (iv) hår kleber seg veldig lett sammen spesielt i kontakt med vann; og (v) hevelse i neseparti. Jeg har vært pasient både ved Rikshospitalet og Ullevål Universitetssykehus, men riktig (fullstendig) diagnose ser ikke ut til å være stilt (hudspesialistene fokuserer utlukkende på eksemet) - er det mulig at det kan foreligge infeksjon, virus eller en betennelse i hodebunnen (++). Jeg setter stor pris på kommentarer som kan være med på å stille riktig diagnose®. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158330-seborreisk-eksem-med-h%C3%A5ravfall/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Hei, beskrivelsen du gir og vurderingene du har fått, passer godt med talgflodseksem eller seborroisk eksem. Du kan godt kalle det betennelse i hodebunnen, fordi eksem er en betennelsestilstand. Virus og bakterier har intet med dette å gjøre. Siden du ikke aksepterer de vurderingene som er gjort ved Ullevål og Rikshospitalet, må det bety at du mener det er en årsakssammenheng mellom bleking av håret og de plagene du opplever i dag. Alternativet er selvsagt at sammenhengen er tilfeldig i tid. Vi ser av og til reaksjoner, både irritative og allergiske, på hårmidler. I verste fall er reaksjonen så sterk at den gir kraftig betennelsesreaksjon, og hårtap kan i enkelte tilfelle oppstå. Slike reaksjoner går imidlertid over, og det er for å si det forsiktig, svært lite sannsynlig at reaksjonen skulle bestå 2 1/2 år etter. Alopecia areata er en betennelsestilstand som oppstår rundt hårsekkene og medfører flekkvist, fullstendig hårtap. Regelen er likevel at håret er tilbake i løpet av minst et år eller to. Svaret blir med andre ord ja; jeg tror det foreligger en betennelse, sannsynligvis eksem. Nei: jeg tror ikke du har infeksjon med bakterier eller virus, og nei; en vel 2 år gammel irritasjon gir nok ikke plager i dag. Du ønsker å stille riktig diagnose. Det betyr vel at du ikke tror dette er seborroisk eksem, slik legene ved Rikshospitalet og Ullevål mener. Jeg har dessverre ikke tro på at du vil finne en ny diagnose/sykdom, og at denne lett lar seg behandle, slik at du er der du var før 2002. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158330-seborreisk-eksem-med-h%C3%A5ravfall/#findComment-1024955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.