Jim M. Skrevet 14. september 2004 Del Skrevet 14. september 2004 Hei! Jeg er en mann på 31 år. Helt siden jeg var ca 14 har jeg vært plaget med kløe over hele kroppen (minus på ryggen). Jeg har vært hos ulike leger og ingen har funnet ut hva det skyldes. Kløen kommer og går og jeg finner ikke ut noe mønster i dette. Kløen kommer vanligvis etter at jeg har dusjet om morgenen og om natten, når jeg sover. I de siste årene har jeg utviklet allergi mot midd og støv. Jeg tar medisiner mot dette (aerius 5 mg x 2) og disse hjelper en del. Jeg nyser mindre og har mindre kløe i øynene. Min hypotese er at kløen er en slags allergisk reaksjon mot midd eller støv. Hvis jeg feks dusjer etter trening klør det ikke. Kløen går over etter en stund hvis jeg går ut i frisk luft.Blir jeg sittende inne etter å ha dusjet på morgenen kan kløen vare opptil 2 timer og er forholdsvis intens. Jeg kan ikke dusje før jeg legger meg, da kløen blir uutholdelig i senga. Det hjelper lite å vaske sengetøy/senga ofte.Har prøvd alt av såper og har vanlig hud (ikke tørr).Hva i alle dager skal jeg gjøre? Finnes det feks alternativ medisin mot kløe eller allergier? Med vennlig hilsen Jim M. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158339-hudkl%C3%B8e/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Hei, det er dessverre mange som klør uten at vi finner spesifikk årsak til det. En ting er sikkert; det er ikke alltid allergisk, og dermed hjelper det lite å lete videre etter årsak dersom samtale med lege og eventuelt testing ikke har gitt resultat. Midd og støv kan gi reaksjon i slimhinnene, men sannsynligvis i svært liten grad i huden. Etter hva du beskriver hadde du kløe i mange år også før du ble allergisk. Det er ikke uvanlig å klø i forbindelse med varm dusj eller når en ligger i sengen. Årsaken kan være at mastcellen, den cellen vi har i hud og slimhinne som inneholder histamin (kløstoffet), kan lekke litt ved varme. I andre tilfelle kan det være trykk eller også kulde som gir lekkasje. Medisin som du har fått (antihistamin) hjelper i disse tilfellene. Hva skal du så gjøre? Det kan hjelpe å ha kjølig soverom, bruke antihistamin i perioder med mye kløe, og også lysbehandling dersom kløen er svært plagsom. Men å finne noe som kurerer kløen for godt, ja det blir nok vanskelig, dessverre. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158339-hudkl%C3%B8e/#findComment-1024980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.