Gå til innhold

Hva sier man til legen?

Anbefalte innlegg

Gjest two_to_go

Nå har jeg endelig tatt mot til meg å bestilt legetime. Jeg skal dit i morgen.

Men jeg vet ikke hva jeg skal si og hvordan jeg skal si det!

Jeg blir kvalm bare jeg tenker ordet "voldtatt". Orker i alle fall ikke si det. Og hvordan skal jeg klare å be om å bli testet for sykdommer og evt. graviditet?

Jeg er så takknemlig dersom noen kan hjelpe meg med dette!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158400-hva-sier-man-til-legen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klem til deg

Det viktige er at du har bestilt en time, og at du møter opp i morgen. Du behøver ikke å vite hva du skal si, legen vil hjelpe deg.

Legen vil spørre hva han/hun kan hjelpe deg med eller hvorfor du er det.

Da vil du klare å si at du har blitt utsatt for et overgrep eller at du har blitt voldtatt. Om du gråter gjør det selvsat ingen ting, om du virker følelsesløs er det også helt normalt. Det er ingen ferdigskrevet rolle du må spille.

Så vil legen selv spørre om det hun / han trenger å vite. Mht til å undersøke deg for sykdommer / graviditet, og om du trenger noen å snakke med videre.

Eller at du selv sier at du har blitt utsatt for en voldtekt, og trenger noen å snakke med, og undersøkes for eventuelle sykdommer / graiditet.

Poenget er altså at når du er inenfor døren hos legen, så vil legen hjelpe deg med resten.

Hei Two,

Det er vanskelig og tøft! Du har ingenting å skamme deg for og ikke minst har du vært utsatt for en svært alvorlig kriminell handling, som du bør anmelde. -Men så var det legebesøket da, hvis du har klart å dele med noen nær, så kan du jo be den personen om å være med til å hjelpe deg å forklare. Hvis ikke, så forstår jeg godt at det er veldig vanskelig for deg å både si og tenkte voldtekt når det også er såpass nytt - du er absolutt ikke alene om å tenke slik!

Kan du ikke printe ut ditt innlegg Voldtatt av en bekjent, be legen lese det og da er jeg sikker på at legen vil snakke med deg/stille deg spørsmål som er mye lettere for deg å svare på.

Lykke til - du er flink og tøftt som har bestilt time! Ta en dag/hindring av gangen - dette klarer du! Så håper jeg også du har vært innom www.dixi.no - er nok masse du vil kjenne deg igjen i der.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...