Gå til innhold

Forventet levetid etter hjerneslag

Anbefalte innlegg

Jeg fikk hjerneblødning for ca. 8 mnd. siden pga. høyt blodtrykk.

I dag fant jeg en påstand på helsesidene på TV2.no som høres ganske dramatisk ut:

"Etter hjerneslag er gjennomsnittlig overlevelse 5 år"

Foruten å være utrolig klønete formulert, stemmer det at man i gjennomsnitt bare lever i fem år etter hjerneslag? Uansett alder og fysisk forfatning? Jeg er 33, og da høres dette ganske dramatisk ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15845-forventet-levetid-etter-hjerneslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk lyst til å trøste deg litt.

Min mann hadde hjerneslag for 10 år siden , var lammet i h. arm og ben. Helt uten språk i 2 år (afasi)Har fått språket omtrent helt tilbake. Tatt setifikat på nytt, kjører med venstre hånd. Han er dobbelt så gammel som deg!!!Men går regelmessig til lege. La legen din følge opp og du får et langt og godt liv. hilsen

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til George

Jeg har ikke sett entydige tall som kan bekrefte dette. Imidlertid vil det alltid være flere "relative" forhold man må ta i betraktning ved å lese slik statistikk.

Viktige faktorer er alder, generell helsetilstand, type behandling og andre preventive tiltak. Type av hjerneslag må normalt sett også spesifiseres.

Uten å kjenne ditt "tilfelle" vil jeg anta at tilhører en kategori med gode overlevelsesmuligheter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...