Gå til innhold

Tillitt, hva er det? Sikre tegn?

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg lurer på hvordan jeg kan vite om jeg har et tillitsforhold til en annen person.

Vil det si når jeg kan føle meg avslappet i en annens nærvær, og tenker at vi kan snakke om hva som helst sammen, uten at det får ubehagelige konsekvenser? Når jeg vet at en annen person har integritet og vi respekterer hverandre som likeverdige?

Finns det sikre tegn å gå etter, og hvordan kan en kjenne at det er snakk om tillit?

Ville bli glad hvis noen kunne gi meg et svar eller tanker om dette.

Skrevet

Jeg er ikke sikker på hvorfor du spør, så kanskje dette blir helt skivebom. Men prøver:

Å ha tillit til = å stole på

Det fins mange grader av tillit, og ulike områder for tillit.

Per på 6 år gjør alltid sitt beste, men mister av og til serviset i gulvet når han skal dekke bordet. Man kan stole 100% på at Kari kommer på tida til avtaler, men kanskje ikke på at hun holder tett om hemmeligheter. Eller motsatt om Ole.

Jeg for min del har derfor ulike typer tillitsforhold til ulike personer. Jeg vet på hvilke områder jeg kan stole mye og lite på dem, og legger forventningene mine etter det. Jeg forteller hemmeligheter bare til Ole og gjør bare kritiske avtaler med Kari. Per får dekke bordet, men ikke med dyrt servise.

Så for meg er dette snakk om den erfaring jeg har med dem. Uten erfaring: det rykte de har, og den magefølelse jeg får.

Var dette til noe hjelp, tro...

Skrevet

Hei!Jeg tror at etter lengre bekjentskap vil man etterhvert opparbeide trygghet og tillit til et annet menneske.Jeg har alltid vært veldig åpen,og trodd det beste om de fleste,men har også opplevd å brenne meg på min godtroenhet.Og det i forhold til en venn som jeg hadde kjent i mange år.Etter som årene har gått har jeg valgt å beholde noen få nære venner,og en del ikke fullt så nære.Men jeg mener at det ikke er usunt å tro godt om folk.Skulle det vise seg at de ikke er din tillit verdt,er det de som har dummet seg ut,ikke du.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...