Gå til innhold

Sammenheng mellom bruk av litium og forhøyet kalium?

Anbefalte innlegg

Hei!

Mannen min har noe forhøyet kalium (5.3) og vi lurer på om dette har sammenheng med bruk av litium? For noen måneder siden sank hans behov for litiuminntak til 50 % av det tidligere (trenger nå 4 Litarex daglig for å oppnå serumkons på ca 0.8 mot 7-8 tabl. tidligere), uten at vi skjønner hvorfor. Generelle nyrefunksjonsprøver er OK.

Har forøvrig også noe lav Hb (9.3) samt folat. Har omsider fått resept på TroBe:-)

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Unnskyld tanken, men

han har ikke fått tabletter med dobbel styrke?

Her ville jeg ikke nøyd meg med generelle nyrefunksjonsprøver, men i det minste tatt kreatenin-clearence.

Unnskyld tanken, men

han har ikke fått tabletter med dobbel styrke?

Her ville jeg ikke nøyd meg med generelle nyrefunksjonsprøver, men i det minste tatt kreatenin-clearence.

Sjekket for sikkerhets skyld, men det står fortsatt 6 mmol og 42 mg på Litarex-glassene.

Takk for svaret, kontakter fastlegen og ber om litt nærmere kontroll av nyrene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...