Gå til innhold

Nils H.Dahl -Tror du jeg er


Gjest Manisk depressiv?

Anbefalte innlegg

Gjest Manisk depressiv?

Jeg lurer på det etter som jeg svinger så veldig i humøret.

Ta f.eks de siste dagene time for time har jeg svevd mellom spørsmålet "skal jeg ta livet mitt nå?" og "skal jeg ikke ta livet mitt nå"

Jeg skårer "bra" på depresjonstestene dvs "Moderat depresjon"

Et skjevt ord fra noen kan føre til at jeg tipper over på "andre sia" og går inn for å gjøre det.

Da er jeg i grenseland i dagevis, og er helt bortreist og jeg vil kalle det unormal.

Jeg har opplevd mye mobbing og overgrep. Det greier jeg ikke å snakke om. Barndommen min har vært preget av mye angst/depresjon og reiser til verdener som er helt hinsides.

Jeg har aldri greidd å knytte meg til noen, og jeg føler jeg står på utsiden av verden og betrakter den utenfra.

I øyeblikket har jeg hatt det fint i 2 timer. Jeg har en del energi, men jeg tør ikke være glad og jeg tør ikke forsøke å leve fordi jeg tror ikke på livet.

Og - selv nå når jeg har energi

så bærer jeg på så mye forakt for meg selv og jeg har ikke lov til å gjøre noe godt mot meg selv. Fordi jeg burde straffes for ett eller annet, og det forbinder jeg alltid med det ordet som begynner på "O" som jeg skrev over. Jeg går alltid tilbake til de bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

manisk depressive svinger ikke veldig i humøret.

da ser man heller mot emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse(borderline)

TIl Haizz:

Du tar feil. Manisk depressiv-sykdom er sykelig svinging i humør.Dvs. fra ekstremt godt humør (uten spesiell grunn) og til ekstremt depresjon (uten spesiell grunn). Jeg vet det er mange som tror de har denne sykdomme fordi de har humørsvinginger som oppleves som slitsomme (det trodde jeg også før).

Men jeg kjenner en lege som sier at det kun er ca.1 % av Norges befolkning som har denne sinnsykdommen. En annen ting er at de fleste som er manisk depressive ofte er så syke at de selv ikke er i stand til å "forstå" at de er syke, de tror at det ikke er noe som feiler dem.

Men det finnes alle grader av humørsvingninger. Det er noe som heter Cyklotomi, bipolar effektiv lidelse, og det mest ekstreme: manisk-depressiv sinnsykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIl Haizz:

Du tar feil. Manisk depressiv-sykdom er sykelig svinging i humør.Dvs. fra ekstremt godt humør (uten spesiell grunn) og til ekstremt depresjon (uten spesiell grunn). Jeg vet det er mange som tror de har denne sykdomme fordi de har humørsvinginger som oppleves som slitsomme (det trodde jeg også før).

Men jeg kjenner en lege som sier at det kun er ca.1 % av Norges befolkning som har denne sinnsykdommen. En annen ting er at de fleste som er manisk depressive ofte er så syke at de selv ikke er i stand til å "forstå" at de er syke, de tror at det ikke er noe som feiler dem.

Men det finnes alle grader av humørsvingninger. Det er noe som heter Cyklotomi, bipolar effektiv lidelse, og det mest ekstreme: manisk-depressiv sinnsykdom.

jeg vet hva manisk depressiv er!!

moren min har denne diagnosen!!

og jeg vet alt det du ramsa opp her.

men en veldig vanlig amatørfeil er at man tror man kan være manisk depressiv når man går fra overlykkelig til depressiv på kort tid,men det er som regel et tegn på borderline. manisk depressive har ofte ÅR imellom svigningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, jeg er nesten helt sikker på at du ikke er det.

Dersom jeg må antyde en diagnose, vil jeg heller si at du har trekk som ved emosjonell ustabilitet.

Jeg er sikker på at du ville ha nytte av samtaleterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...