Gå til innhold

gravid med diabetes og får ikke legetime...

Anbefalte innlegg

... på lenge ennå.

Jeg har fått høre at man skal gå til lege så fort man vet man er gravid og har diabetes. De sier jo at det bør planlegges i sammen med en lege.

Skal man ikke til kontroll en gang i uken den første tiden og senere hver 14. dag?

Det har ikke jeg gjort og er nå gravid (4+6 uker) og får ikke legetime før langt uti februar (har snakket med mitt eget legesenter og sykehuset jeg sogner til).

Forsøker så godt jeg kan å holde blodsukkeret under 8 hele dagen. Det er så mye jeg lurer på og er usikker på om jeg gjør noe galt.

Det jeg lurer på er om jeg kan kreve å få legetime tidligere?

Hilsen en undrende

Fortsetter under...

Hei,

Alle legesenter har lovfestet PLIKT til å ha flere ledige pasienttimer HVER DAG for "akutt-tilfeller". Du kan få time ved å stille på døren når de åpner om morgenen.

Om du teller som "akutt-tilfelle" vet jeg ikke, men jeg tror det er få leger som ville avvist deg. Jeg regner med du får en videre henvisning til spesialist.

Hvis ditt legesenter ikke drives slik, så kan du også gå til legevakten for en henvisning.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Hvis jeg var deg ville jeg kreve av sykehuset at de tar deg inn så fort som mulig til kontroll og gjennomgang av hvordan du skal forholde deg i svangerskapet. Det er altfor lenge for deg å vente til slutten av februar med å bli tatt inn.

Hvis de fremdeles nekter ville jeg ringe Diafonen (informasjonstelefon drevet av Diabetesforbundet) på tlf: 815 2 1948 (åpningstid 09.00 - 16.00 på hverdager) og spørre om du kan få snakke med en lege der, og som kanskje kan få fortgang i sykehuset.

Gratulerer og lykke til med svangerskapet!

Hei,

Alle legesenter har lovfestet PLIKT til å ha flere ledige pasienttimer HVER DAG for "akutt-tilfeller". Du kan få time ved å stille på døren når de åpner om morgenen.

Om du teller som "akutt-tilfelle" vet jeg ikke, men jeg tror det er få leger som ville avvist deg. Jeg regner med du får en videre henvisning til spesialist.

Hvis ditt legesenter ikke drives slik, så kan du også gå til legevakten for en henvisning.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Trur ikke jeg tør å vente så lenge som til slutten av februar. Jeg tar og ringer diafonen etterpå og spør hvordan jeg skal gå fram. Får prøve lege og sykehus etterpå så får vi se om ikke det blir en ordning på det.

Takk skal dere ha

Klem

Gjest Stein Vaaler

Hei

Du har absolutt rett, en kvinne med diabetes som blir gravid bør tilses av spesialist i løpet av en uke eller to. Dette bør du på ny be om hos din egen lege. Målet for blodsukkeret er at det stort sett bør ligge under 7 mmol/l gjennom dagen.

Vennlig hilsen

Nå vet jeg ikke hvilket sykehus du sogner til - men jeg ville krevd å få snakke med indremedisiner/dia.sykepleier og blitt henvist videre.

Jeg sogner til Vestfold Sentralsykehus - og har gått til jevnlig oppfølging helt fra 6 svangerskapsuke.

Som regel er jeg da hos jordmor, gynekolog OG indremedisiner hver gang. Betryggende å bli fulgt godt opp!

Lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...