Gå til innhold

hypertherose/hypotherose

Anbefalte innlegg

Gjest Batman2004

Hei!

Vet ikke om dette passer annet sted, men jeg prøver her.

Min kjære samboer har hatt hypertherose i flere år, og gått på medikamenter i nå ca tre år uten at medisinene (NeoMercanzole?) har hjulpet nok til at det har stabilisert seg.

Legen hennes sier nå at dette må hun operere, og hun vil vel da få hypotherose resten av livet hvis så skjer. Dette høres jo litt skremmende ut synes jeg, både fordi jeg lurer på hvordan hun kanskje forandrer seg fysisk og psykisk pga et slikt inngrep (mulighet for barn, generell fysikk, personlighetsforandring, etc.).

Lurer på da to ting:

1. Finnes det alternative behandlinger for dette på en eller annen måte som er prøvd ut/bør prøves ut? Synes legen hennes har virket lettvint og bare sier at nå må du trappe opp/ned på medisinen din de siste årene uten å vurdere alternative behandlingsformer (hvis disse finnes). Helt til ting ikke stabiliserer seg og hvor hun nå får beskjed om at "ja da må vi operere" uten andre mulige innspill til behandling. Synes det meste bør være vurdert før hun opererer

2. Hvis hun opererer, hva kan jeg egentlig forvente meg? Har jo skjønt at lavt stoffskifte gjør at man blir sliten, slapp og kan oppleve depresjoner etc.

Når vi da i tillegg har vært igjennom en del problemer i forholdet vårt som først i den senere tid ser ut til å bli bedre så er det siste jeg/vi trenger nye vanskeligheter igjen, uansett hvor lite selvforskyldt det er

Håper på et bra svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158632-hypertherosehypotherose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er standard behandling å prøve å dempe skjoldbruskkjertelens produksjon av thyroxin med medikamenter først. Dersom man ikke kommer til mål er det vanlig å operere. Det regnes som en grei operasjon.Bivirkninger er sjeldne, noen få får problemer med heshet i etterkant, eller saltforskyvninger i blodet fordi deler av bi-skjoldbrusk-kjertelen kan skades, men dette er sjelden.

Noen ganger klarer kirurgene å fjærne akkurat passe del av kjertelen, slik at stoffskiftet blir normalt. men oftest ender pasienten opp med litt lavt stoffskifte. Dette er å foretrekke fremfor å gå med for høyt stoffskifte, som bl.a kan gi benskjørhet på sikt. Lavt stoffskifte er ufarlig, og kan lett justeres med Thyroxin-tabletter som er uten bivirkninger. Det er ingen farer i forhold til svangerskap.

Gjest Batman2004

Det er standard behandling å prøve å dempe skjoldbruskkjertelens produksjon av thyroxin med medikamenter først. Dersom man ikke kommer til mål er det vanlig å operere. Det regnes som en grei operasjon.Bivirkninger er sjeldne, noen få får problemer med heshet i etterkant, eller saltforskyvninger i blodet fordi deler av bi-skjoldbrusk-kjertelen kan skades, men dette er sjelden.

Noen ganger klarer kirurgene å fjærne akkurat passe del av kjertelen, slik at stoffskiftet blir normalt. men oftest ender pasienten opp med litt lavt stoffskifte. Dette er å foretrekke fremfor å gå med for høyt stoffskifte, som bl.a kan gi benskjørhet på sikt. Lavt stoffskifte er ufarlig, og kan lett justeres med Thyroxin-tabletter som er uten bivirkninger. Det er ingen farer i forhold til svangerskap.

Kostet dette meg 100 kroner? Det var jo knapt det jeg spurte om. Dette kan jeg jo lese i x antall svar over samme tema andre steder her!

Jeg lurte på om det fantes alternative behandlinger (a la naturmedisin) mot denne type problemer. Har blant annet sett at det er noe som heter Virginiaklourt som visstnok skal muligens hjelpe, hva er det?

Synes dere kan svare skikkelig hvis man skal betale 100 kr

Men tre år på Neo-Mercazole høres vannvittig lenge ut, jeg mener spesialisten på sykehuset sa at det faktisk kunne være farlig å bruke disse tabelettene stort lengere enn ett år.

Kostet dette meg 100 kroner? Det var jo knapt det jeg spurte om. Dette kan jeg jo lese i x antall svar over samme tema andre steder her!

Jeg lurte på om det fantes alternative behandlinger (a la naturmedisin) mot denne type problemer. Har blant annet sett at det er noe som heter Virginiaklourt som visstnok skal muligens hjelpe, hva er det?

Alternativ behandling har jeg ikke greie på, dessverre. Men et alternativ til operativt inngrep er Radioaktiv jod.

Men dette har du sikkert også leste deg til, så derfor skal jeg la være å kreve deg for 100 kroner :-)

Jeg har fått radioaktivt jod og det stabiliserte stoffskifte mitt. Ulempen var at jeg ble så radioaktiv at jeg ikke kunne være sammen med minstemann på 24 timer og man bør ikke få barn etterpå.

Annonse

Jeg har fått radioaktivt jod og det stabiliserte stoffskifte mitt. Ulempen var at jeg ble så radioaktiv at jeg ikke kunne være sammen med minstemann på 24 timer og man bør ikke få barn etterpå.

Jeg ble også behandlet med det, men ble fortalt at radioaktiviteten jeg ble utsatt for var omtrent som å ta røntgenbilde, og trengte ikke å ta noen spesielle forhåndsregler mht barna bortsett fra at jeg en tid etterpå skulle være påpasselig med håndhygiene samt tørke godt av toalettsetet etter meg.

Etterhvert har stoffskiftet også stabilisert seg, men det tokk ganske lang tid.

Jeg ble også behandlet med det, men ble fortalt at radioaktiviteten jeg ble utsatt for var omtrent som å ta røntgenbilde, og trengte ikke å ta noen spesielle forhåndsregler mht barna bortsett fra at jeg en tid etterpå skulle være påpasselig med håndhygiene samt tørke godt av toalettsetet etter meg.

Etterhvert har stoffskiftet også stabilisert seg, men det tokk ganske lang tid.

Minstemann var under 3 år og han måtte være hos noen andre i 24 timer. Det var greit med de store.

Når du sier det, husker jeg også det med å tørke av toalettskåla. Jeg synes det var litt skummelt å bli så radioaktiv, jeg overveide faktisk operasjon i steden men så hørtes den pilla så enkel ut.

Men måten de delte den ut på da. Med verneklær og luke og så måtte jeg gå rett ut fort. Jeg følte jeg hadde vært utsatt for en atomkrig.

Minstemann var under 3 år og han måtte være hos noen andre i 24 timer. Det var greit med de store.

Når du sier det, husker jeg også det med å tørke av toalettskåla. Jeg synes det var litt skummelt å bli så radioaktiv, jeg overveide faktisk operasjon i steden men så hørtes den pilla så enkel ut.

Men måten de delte den ut på da. Med verneklær og luke og så måtte jeg gå rett ut fort. Jeg følte jeg hadde vært utsatt for en atomkrig.

Høres ekkelt ut, sånn var det ikke for min del.....verken verneklær eller noe annet, og legen satt der og skravla med meg til jeg hadde tatt den han da!

Høres ekkelt ut, sånn var det ikke for min del.....verken verneklær eller noe annet, og legen satt der og skravla med meg til jeg hadde tatt den han da!

Nei, jeg måtte stille opp et helt annet sted enn der legen var og langt fra hormonlaben var det også.

Jeg ble i hvert fall bra og godt var det.

Hvorfor stilte du spørsmål om alternativ behandling på forum for allmennmedisin, og ikke på forum for nettopp _alternativ behandling_???

Det er sjelden noe nyttig å få ut av allmennleger om alternativ behandling, med mindre de spesielt går ut og flagger at de er FOR alternativ behandling, slik nettop Stig Bruset på alternativ-forumet har gjort i div. media tidligere (på tv mm).

Gjest Batman2004

Hvorfor stilte du spørsmål om alternativ behandling på forum for allmennmedisin, og ikke på forum for nettopp _alternativ behandling_???

Det er sjelden noe nyttig å få ut av allmennleger om alternativ behandling, med mindre de spesielt går ut og flagger at de er FOR alternativ behandling, slik nettop Stig Bruset på alternativ-forumet har gjort i div. media tidligere (på tv mm).

Hva vet vel jeg om det? Jeg har ikke peiling på hvor ting hører hjemme her. Hun kunne vel bare sende innlegget over til et annet fora hvor man vet mer om sånt hvis hun ikke kan svare istedet for å gi meg snikksnakk svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...