Gå til innhold

NHD-- kognitiv? terapi---??

Anbefalte innlegg

Hei igjen.... Når man har angst/depr. har jeg forstått det slik at det er noen av signalstoffene i hjernen som ikke fungerer som de skal.

Medikamenter kan etter hva jeg har forstått rette opp i denne ubalansen.

Men jeg spurte deg en gang om det måtte kjemikalier til for å bli bra, og da svarte du at enten det eller kognitiv terapi. At det ikke kunne gå over av seg selv slik jeg hadde håpet.

Jeg har nå spurt om og fått tilbud om såkalt kognitiv terapi for min helseangst og psyksomatiske plager,: Men hvordan kan det rette opp i ubalanser i signalstoffene i hjernen-- ??

Et annet spørsmål ang. aurorix.

Jeg følte veldig innvendig uro ved å ta 225 mg om morgenen. Har derfor nå gått ned på 150 morgen og 225 ved fire tiden. Men kommer da bare opp i 375 mg pr dag. Kan jeg f. eks ta 150 morgen, 75 mg ved tolv tiden og 225 ved fire tiden,(vil gjerne bruker 450 mg), eller skal det kun taes to ganger om dagen??

Håper på svar...

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158639-nhd-kognitiv-terapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Men hvordan kan det (terapi) rette opp i ubalanser i signalstoffene i hjernen"

Jeg tror ikke forskningen har noe svar på det enda. Men det er vist forandringer på hjernekjemien ved både medikamentell og terapeutisk behandling. Du har kanskje sett artikler med fargebilder av hjerneaktivitet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158639-nhd-kognitiv-terapi/#findComment-1024354
Del på andre sider

"Når man har angst/depr. har jeg forstått det slik at det er noen av signalstoffene i hjernen som ikke fungerer som de skal."

Det er en hypotese, men man kan ikke si det med sikkerhet. Dessuten kan det like gjerne være slik at signalstoffene i hjernen påvirkes av at man har angst/depresjon, ikke omvendt.

De aller fleste depresjoner går over av seg selv (men kan vende tilbake i perioder).

Hjernen forandrer seg hele tiden - og det er definitivt ikke bare kognitiv terapi som kan forandre den. Psykoterapi generelt kan forandre hjernen, samt alle mulige hendelser i livet (få seg ny jobbb, kjæreste, reise, lese en bok).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158639-nhd-kognitiv-terapi/#findComment-1024381
Del på andre sider

"Men hvordan kan det (terapi) rette opp i ubalanser i signalstoffene i hjernen"

Jeg tror ikke forskningen har noe svar på det enda. Men det er vist forandringer på hjernekjemien ved både medikamentell og terapeutisk behandling. Du har kanskje sett artikler med fargebilder av hjerneaktivitet?

Takk for svar begge to!!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158639-nhd-kognitiv-terapi/#findComment-1024493
Del på andre sider

• 3 uker senere...
ink1365380698

"Når man har angst/depr. har jeg forstått det slik at det er noen av signalstoffene i hjernen som ikke fungerer som de skal."

Det er en hypotese, men man kan ikke si det med sikkerhet. Dessuten kan det like gjerne være slik at signalstoffene i hjernen påvirkes av at man har angst/depresjon, ikke omvendt.

De aller fleste depresjoner går over av seg selv (men kan vende tilbake i perioder).

Hjernen forandrer seg hele tiden - og det er definitivt ikke bare kognitiv terapi som kan forandre den. Psykoterapi generelt kan forandre hjernen, samt alle mulige hendelser i livet (få seg ny jobbb, kjæreste, reise, lese en bok).

Takk for svar Arne K.--selv om det er en stund siden....

Tåler så dårlig AD, så jeg håper det går an bli bra igjen uten.....f. eks med terapi, som jeg skal prøve nå.

Så det du skriver om at det ikke nødvendigvis er noe galt med signalstoffene, men at signastoffene kommer i ubalanse på grunn av angst/dep gir jo håp.....om at annet enn ssri kan hjelpe.

NHD... mener visst at kjemikalier må til--- og det tar jo håpet fra en...

Jeg er ikke så plaget av angst/dep, men psykosomatiske plager..især svimmelhet...og spenninger... som muligens har underliggende angst/dep...

Slitt i 10 år, og er lei, så vil gjerne prøve kognotiv terapi istedet for AD.

Bruker aurorix nå, men synes ikke den hjelper.nevneverdig.. får angst/uro og søvnplager. Men er nok kanskej litt mindre svimmel??. Vurderer å slutte....da jeg synes denne uroen er veldig plagsom.

Men vennlig hilen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158639-nhd-kognitiv-terapi/#findComment-1040591
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...