Gå til innhold

Vaness

Anbefalte innlegg

Hei, hei! Så at du spurte lenger nede hva som ville skje hvis du anmelder og hvem du bør snakke med. De på smih kan følge deg til politiet og hjelpe deg med bistandsadvokat. De vil ikke anbefale deg noen advokat, men de har navn og telefonnummer til flere advokater som jobber med overgreps- og voldtektssaker. Alle som har vært utsatt for overgrep har rett på gratis bistandsadvokat. Dette blir betalt av staten. Du har også rett på å rådføre deg med en bistandsadvokat før du anmelder. Enten du da velger å¨anmelde eller ikke er dette gratis. Advokaten vil be deg fortelle hva som har skjedd og vurdere om det er lurt å anmelde eller ikke. Du må ikke huske alle detaljer og alt som skjedde eller eksakte datoer. Nesten ingen gjør det. Ikke jeg heller, men min sak skal opp i retten nå snart..... Advokaten vil heller ikke spørre deg så veldig detaljert. En fra Smih kan følge deg dit. Hvis dere bestemmer dere for at du vil gå videre å anmelde saken vil advokaten kontakte politiet, og du vil få innkallelse til avhør. Også da kan en fra smih følge deg. Du har også rett på å ha advokaten din til stede under avhøret. Under avhøret får du så mye tid som du trenger og pauser hvis du ønsker det. Politiet vil spørre deg mye mer detaljert enn det advokaten gjorde første gang. Men det betyr ikke at du må huske alt for det. Politiet vet at det er vanskelig. De vil også spørre deg litt om hvilke reaksjoner du har hatt etterpå, hvem du har fortalt det til osv. Til slutt vil de spørre deg om du ønsker ham straffet for det han har gjort og om du ønsker erstatning. Ofte en eller to dager etter avhøret må du komme tilbake å lese gjennom forklaringen din. Da har du mulighet til å rette på ting hvis det er noe mer du kommer på eller det er noe politiet har missforstått. Deretter blir du bedt om å skrive under på at forklaringen din er sann. Dersom du velger å anmelde har du plikt til å stille opp som vitne i en eventuelt rettsak. Å snakke med politiet er egentlig ikke så skummelt. Jeg har anmeldt både incest og en voldtekt som skjedde for bare litt over et halvt år siden, og begge gangene var politiet helt fantastisk. Jeg følte meg både trodd og forstått og ivaretatt. Veldig mange saker blir henlagt. Det er ikke fordi en ikke blir trodd, men fordi det er så strenge krav til bevis at politiet ikke klarer å bevise at det har skjedd. Voldtektssaken min ble henlagt, så det er incestsaken som skal opp i retten. Det som er fryktelig vanskelig er ventetiden. Du må vente på å komme til avhør, så må du vente på å få vite om saken kommer opp eller blir henlagt. Og kommer den opp må du vente på å få vite når den kommer opp. Og dette er en lang prosess og vanskelig ventetid. Men jeg tror at dersom du bestemmer deg for å anmelde vil det finne ut at det er verdt det. Og selv om saken skulle bli henlagt vil det stå der på ham resten av livet hans og være til hjelp om noen andre skulle anmelde ham for det samme i fremtiden. Ønsker deg uansett lykke til med valget. og er du usikker så snakk med de på smih om det. De kan masse om dette. Hos meg var dette en modningsprosess. Men kanskje det kan være lurt å begynne på det siden han fortsatt truer deg. Det høres ikke noe godt ut. Og anmelder du kan politiet forby ham å ta kontakt med deg. Det vil si at han da kan straffes ekstra dersom han tar kontakt med deg. Klem fra meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158652-vaness/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...