mnm Skrevet 17. januar 2001 Del Skrevet 17. januar 2001 Heisann.. Je og faren til barnet vårt har en diskusjon angående allergi hos barn. Gutten min er 1 1/2 år gammel, og har akkurat fått konstanter astma. Jeg selv har bronkitt astma, og moren min det også. Nå lurer jeg på om sønnen min kommer til å bli allergisk. Jeg er ikke allergisk, heller ikke faren hans. Men farmoren til sønnen min og farfaren er det. Ingen på min side er det. Jeg har en hund og en katt som faren til sønnen min er ganske sint for at jeg har, for han mener det fremskynder allergi hos sønnen vår. Er dette riktig? Han er også sint for at jeg røkte under svangerskapet, noe jeg heller ikke er så stolt over. Men jeg utsetter ikke sønnen min for røyk i hjemmet nå. Jeg røyker ute. Håper på svar for dette har utviklet seg til en heftig krangel mellom faren hans og meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15875-arvelighet-hos-barn-ang%C3%A5ende-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 19. januar 2001 Del Skrevet 19. januar 2001 Kjære mnm Allergi er ganske riktig arvelig og det er spesielt høy risiko for allergi hos barnet hvis begge foreldrene er allergiske, eller en av foreldrene og særlig moren, pluss et søsken. Hvis ingen av foreldrene er allergiske er det fortsatt en 10 - 15 % sjanse for at barnet blir allergisk. Astma er som du vet ikke ensbetydende med allergi, og din bronkittastma har jo heller ikke noe med allergi å gjøre. Det er selvfølgelig mulig at sønnen din er disponert for allergi og i så fall er det uheldig med dyr hjemme. Det at du røkte i svangerskapet kan du ikke gjøre noe med nå, men du gjør klokt i begrense røykingen mest mulig, både av hensyn til deg selv og til sønnen din. Hvis du klarer å begrense røykingren din til ute er det bra, men det betyr at du aldri må røyke inne, heller ikke når du har besøk eller er på besøk. Jeg går ut fra at sønnen din ble testet for allergi da han fikk diagnosen astma - hvis han ikke er testet burde nok det gjøres. Hvis han har en begynnende reaksjon på hund og katt er det klokest at du prøver å sette bort dyrene. Det er mange små barn som har ren infeksjonsutløst astma - i så fall har dyrene ingen betydning for sykdommen, men røyking betyr noe så der må du være streng med deg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15875-arvelighet-hos-barn-ang%C3%A5ende-allergi/#findComment-74628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.