Gå til innhold

Behandling i fbm depresjon v/asperger syndrom


Mimmy

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål til NHD angående hvilken behandling som virker best ved asperger syndrom, når man i tillegg har et betydelig angstproblem og depresjon.

For tiden får jeg ingen behandling, noe jeg tror faktisk fungerer aller best.

Ikke sånn at jeg fungerer bra, jeg har mye mageproblemer, det går nesten ikke en dag uten magevondt. Jeg tror helsen min er svært dårlig på grunn av det.

Hva gjør jeg med det, har prøvd i en årrekke å få lege til å ta prøver av magen/tarmsystemet for å finne ut hva som er galt med meg, men det er ingen som kan hjelpe meg. Tror du det er fordi de ikke tror på meg?

Jeg ble bare forvirret av samtaleterapi og å snakke om barndommen, mobbing og sånt noe, og tror bare jeg ble sykere av å prate om det. Før jeg fikk diagnosen asperger syndrom, trodde de at foreldrene mine hadde skylden for mine probl. med å fungere normalt.

Og at det var de som var skylden til at jeg ble mobbet på skolen også, at det var en usikkerhet hos meg som foreldrene mine hadde skapt, som gjorde at jeg ble et lettvint mobbeoffer.

Selv prøvde jeg å formidle at jeg hadde gode foreldre i barndommen, selv om de ikke er så gode nå. (Far, ikke mor). Mor har alltid vært ei god mor. Og fikk bare skyldfølelser, og tenkte at de ikke trodde på meg. Noe jeg fremdeles sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror de ikke finner noe med magen din fordi det ikke er noe å finne. Ikke alle plager en har vises på røntgen eller blodprøver.

Jeg ser ikke bort fra at ingen behandling er best for Asperger-lidelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de ikke finner noe med magen din fordi det ikke er noe å finne. Ikke alle plager en har vises på røntgen eller blodprøver.

Jeg ser ikke bort fra at ingen behandling er best for Asperger-lidelsen.

Men det er aldri blitt tatt noen prøver, så hvordan vet man dette? Selv om jeg har asperger syndrom, har jeg vel ikke immunitet mot andre typer lidelser, som kanskje/kanskje ikke er psykiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er aldri blitt tatt noen prøver, så hvordan vet man dette? Selv om jeg har asperger syndrom, har jeg vel ikke immunitet mot andre typer lidelser, som kanskje/kanskje ikke er psykiske?

Har du forsøkt å snakke med legen din om akkurat dette problemet? Kanskje et poeng å bestille en time og bare ta opp dette temaet?

Be om en begrunnelse for hvorfor legen mener at mavesmertene dine ikke bør utredes videre. Kan godt hende at legen har en klar begrunnelse for dette - og i motsatt fall så bør vedkommende tenke igjennom sin avgjørelse og evt. revurdere sitt standpunkt.

Uspesifikke magesmerter er vel ofte noe som kan komme og gå for noen og enhver, og trenger vel ikke bety at noe er galt. Men for å kunne slå seg til ro med dette, trenger man en følelse at at legen har tenkt nøye gjennom situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å snakke med legen din om akkurat dette problemet? Kanskje et poeng å bestille en time og bare ta opp dette temaet?

Be om en begrunnelse for hvorfor legen mener at mavesmertene dine ikke bør utredes videre. Kan godt hende at legen har en klar begrunnelse for dette - og i motsatt fall så bør vedkommende tenke igjennom sin avgjørelse og evt. revurdere sitt standpunkt.

Uspesifikke magesmerter er vel ofte noe som kan komme og gå for noen og enhver, og trenger vel ikke bety at noe er galt. Men for å kunne slå seg til ro med dette, trenger man en følelse at at legen har tenkt nøye gjennom situasjonen.

Beklager, jeg har ikke uttrykt meg godt nok. Jeg har stadig vekk diare, bare denne uken har jeg hatt diare hver eneste dag. Det svinger med psykiske påkjenninger, og akkurat nå er det en stor påkjenning dette med leilighetsjakt og usikkerhet i fbm dette, så jeg tror det kan være delvis psykisk betinget, men finnes det noen behandling som stabiliserer magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Beklager, jeg har ikke uttrykt meg godt nok. Jeg har stadig vekk diare, bare denne uken har jeg hatt diare hver eneste dag. Det svinger med psykiske påkjenninger, og akkurat nå er det en stor påkjenning dette med leilighetsjakt og usikkerhet i fbm dette, så jeg tror det kan være delvis psykisk betinget, men finnes det noen behandling som stabiliserer magen?

Dessverre er vel fordøyelsesproblemer ved angst og depresjon temmelig vanlig. De problemer nesten alle "friske" har i så måte ved eksamen og annet forbigående stress, får en gjerne å drasse på mer permanent. De jeg kjenner, inklusive meg selv, har hatt nytte av følgende:

- Kamillete eller peppermyntete ved luftproblemer o.l. Billig. Hjelper raskt, gjerne i løpet av en halvtime, senest i løpet av etpar dager.

- Se nøye på om noen matvarer gjør det verre, evt kutte ut disse. Dette er veldig omdiskutert, men noen synes de blir hjulpet av det. Ofte rapportert skal være bl.a. melk, appelsin, gjær.

- Avspenningsøvelser, roe ned kroppen.

- Ved diare: spise små, hyppige, rolige måltider, unngå råkost og ellers spise lettfordøyelig mat. F.eks. tørre kjeks, kokt ris.

Jeg har også hørt at magen kan roe seg når man begynner på SSRI. Hvilken effekt har du av vanlig Paracet eller kulltabletter? Hva med alle kjerringråd mot diare, som blåbærsaft?

Hvis du spør på en god helsekostbutikk, evt søker på IBS (Irritable Bowel Syndrom) finner du enda flere tips.

http://www.ibsgroup.org/

(sier ikke med det at det er IBS du har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er vel fordøyelsesproblemer ved angst og depresjon temmelig vanlig. De problemer nesten alle "friske" har i så måte ved eksamen og annet forbigående stress, får en gjerne å drasse på mer permanent. De jeg kjenner, inklusive meg selv, har hatt nytte av følgende:

- Kamillete eller peppermyntete ved luftproblemer o.l. Billig. Hjelper raskt, gjerne i løpet av en halvtime, senest i løpet av etpar dager.

- Se nøye på om noen matvarer gjør det verre, evt kutte ut disse. Dette er veldig omdiskutert, men noen synes de blir hjulpet av det. Ofte rapportert skal være bl.a. melk, appelsin, gjær.

- Avspenningsøvelser, roe ned kroppen.

- Ved diare: spise små, hyppige, rolige måltider, unngå råkost og ellers spise lettfordøyelig mat. F.eks. tørre kjeks, kokt ris.

Jeg har også hørt at magen kan roe seg når man begynner på SSRI. Hvilken effekt har du av vanlig Paracet eller kulltabletter? Hva med alle kjerringråd mot diare, som blåbærsaft?

Hvis du spør på en god helsekostbutikk, evt søker på IBS (Irritable Bowel Syndrom) finner du enda flere tips.

http://www.ibsgroup.org/

(sier ikke med det at det er IBS du har)

Kjempemessig, tusen takk skal du ha. Kan forresten tilføye at jeg har hatt noe effekt av varme bad og grønn te. Dette tror jeg også har effekt når jeg er forkjølet, noe jeg også er temmelig ofte. Dette kommer også når jeg er psykisk stresset. Og ofte også mensen....da er jeg frisk kan du tro....med diare, forkjølelse og mensen samtidig....virkelig flott....haha. Men friske mennesker har jo også disse problemene, så man overlever jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig, tusen takk skal du ha. Kan forresten tilføye at jeg har hatt noe effekt av varme bad og grønn te. Dette tror jeg også har effekt når jeg er forkjølet, noe jeg også er temmelig ofte. Dette kommer også når jeg er psykisk stresset. Og ofte også mensen....da er jeg frisk kan du tro....med diare, forkjølelse og mensen samtidig....virkelig flott....haha. Men friske mennesker har jo også disse problemene, så man overlever jo.

Grønn te er rensende og dersom du spiser endel medisiner er det fare for diare hvis du drikker mer enn 1-2 glass om dagen.

Jeg har erfart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn te er rensende og dersom du spiser endel medisiner er det fare for diare hvis du drikker mer enn 1-2 glass om dagen.

Jeg har erfart det.

Ja, ok. Drikker det ganske sjelden, men har egentlig erfaring for at det virker beroligende på meg. Så det er kanskje et psykisk fenomen hos meg. Men som sagt drikker jeg det ikke ofte, og aldri mer enn 1 kopp. Jeg pleier å blande honning i det, og sitron hvis jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok. Drikker det ganske sjelden, men har egentlig erfaring for at det virker beroligende på meg. Så det er kanskje et psykisk fenomen hos meg. Men som sagt drikker jeg det ikke ofte, og aldri mer enn 1 kopp. Jeg pleier å blande honning i det, og sitron hvis jeg har.

Jeg drikker litt for mye innimellom og da hender det jeg får et uhell :o(

Men det smaker godt og er sunt, bare man ikke drikker for mye. Ellers så vet jeg at de som er mye plaget av diare bruker å ta stoppende tabletter, heter de ikke Ido form eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Kjempemessig, tusen takk skal du ha. Kan forresten tilføye at jeg har hatt noe effekt av varme bad og grønn te. Dette tror jeg også har effekt når jeg er forkjølet, noe jeg også er temmelig ofte. Dette kommer også når jeg er psykisk stresset. Og ofte også mensen....da er jeg frisk kan du tro....med diare, forkjølelse og mensen samtidig....virkelig flott....haha. Men friske mennesker har jo også disse problemene, så man overlever jo.

Jeg for min del ville syntes det var ille å ha diare hver dag, så jeg håper noen av tipsene hjelper. Lykke til også med boligjakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker litt for mye innimellom og da hender det jeg får et uhell :o(

Men det smaker godt og er sunt, bare man ikke drikker for mye. Ellers så vet jeg at de som er mye plaget av diare bruker å ta stoppende tabletter, heter de ikke Ido form eller noe sånt.

Imodium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imodium?

Ja det er noe annet som også kan brukes. Men jeg tror den jeg snakker om er noe man kan bruke hver dag. Søren også, at jeg ikke husker hva det heter.

Imodium er vel kanskje noe som ikke er beregnet for å bruke hver dag. Ellers så synes jeg Biola melk virker regulerende. Men det er vel ikke du så interessert i men kanskje et råd til Mimmy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker litt for mye innimellom og da hender det jeg får et uhell :o(

Men det smaker godt og er sunt, bare man ikke drikker for mye. Ellers så vet jeg at de som er mye plaget av diare bruker å ta stoppende tabletter, heter de ikke Ido form eller noe sånt.

Jeg har hatt noen "uhell" i det siste, det hender det kan gå litt galt, man tror man bare har luft i magen.....he he. Og så ender det opp med en dusj og litt ekstra klesvask. Men pytt pytt... noe skal man jo ha her i verden. For tiden er jeg nok ganske bekymret for om jeg klarer å opprettholde helsen min tilfredsstillende, jeg syns ikke jeg fungerer særlig bra.

Jeg har svært mye angst nå, så det er ingenting som skal til for å sette igang de fysiske symptomene, forkjølelse, mage, muskler osv....nå venter jeg bare på mensen for å komplettere bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen "uhell" i det siste, det hender det kan gå litt galt, man tror man bare har luft i magen.....he he. Og så ender det opp med en dusj og litt ekstra klesvask. Men pytt pytt... noe skal man jo ha her i verden. For tiden er jeg nok ganske bekymret for om jeg klarer å opprettholde helsen min tilfredsstillende, jeg syns ikke jeg fungerer særlig bra.

Jeg har svært mye angst nå, så det er ingenting som skal til for å sette igang de fysiske symptomene, forkjølelse, mage, muskler osv....nå venter jeg bare på mensen for å komplettere bildet...

*jeg ser ned på den grønne teen og venter på klesvasken* ;o)

Da er det vel angsten du bør prøve å gjøre noe med og det er ikke så lett, jeg vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...