Gå til innhold

Situasjonsbetinget angst.


elinma

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 41 år som sliter med angst ( tror jeg) i hverdagen. Det virker slik at jeg i butikker og andre offentlige steder føler ubehag på den måten at jeg blir svimmel og utafor. Har nok litt klaustrofobi, dette pga en brann jeg opplevde for 4 år siden. Hjalp en person med 2. og 3. gradsforbrenning før hjelpen kom. Sliter litt med dette. Er min angst relater til min brannopplevelse hvor det var sekunder om å gjøre før vi mistet livet alle tre? er takknemlig for alle hevendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville jo være nærliggende å tro at det er dine opplevelser i brannen som gir deg disse symptomeme.Ville jo ikke vært rart om du fikk ettervirkninger etter en så traumatisk opplevelse Ble du fulgt opp etterpå med krisepsykiatri eller lignende?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jo være nærliggende å tro at det er dine opplevelser i brannen som gir deg disse symptomeme.Ville jo ikke vært rart om du fikk ettervirkninger etter en så traumatisk opplevelse Ble du fulgt opp etterpå med krisepsykiatri eller lignende?

mvh

Hei Mariex.

Nei, hverken jeg eller de to andre fikk tilbud om hjelp etter brannen. Det virker på meg som om disse symptomene jeg har har kommet snikende på meg over lengre tid.Den ene av oss havnet på Haukelands brannskadeavdeling med omfattende skader. Vi andre to fikk ikke direkte fysiske skader, men vi klarte å redde oss ut av det brennende huset i siste liten.jeg tok meg av den skadede i et nabohus hvor jeg fikk henne inn i dusjen. En opplevelse som jeg aldri vil glemme.

Tror du at jeg bør oppsøke hjelp for dette?

elinma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariex.

Nei, hverken jeg eller de to andre fikk tilbud om hjelp etter brannen. Det virker på meg som om disse symptomene jeg har har kommet snikende på meg over lengre tid.Den ene av oss havnet på Haukelands brannskadeavdeling med omfattende skader. Vi andre to fikk ikke direkte fysiske skader, men vi klarte å redde oss ut av det brennende huset i siste liten.jeg tok meg av den skadede i et nabohus hvor jeg fikk henne inn i dusjen. En opplevelse som jeg aldri vil glemme.

Tror du at jeg bør oppsøke hjelp for dette?

elinma

Tror nok du kunne ha god hjelp av en av en flink fastlege eller psykolog/psykiater. Det er jo ofte at slike traumer kan komme lenge etter den aktuelle hendelsen. Bare det å få snakke med en fagperson om dette, vil kanskje lette på "trykket".

Ønsker deg lykke til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariex.

Nei, hverken jeg eller de to andre fikk tilbud om hjelp etter brannen. Det virker på meg som om disse symptomene jeg har har kommet snikende på meg over lengre tid.Den ene av oss havnet på Haukelands brannskadeavdeling med omfattende skader. Vi andre to fikk ikke direkte fysiske skader, men vi klarte å redde oss ut av det brennende huset i siste liten.jeg tok meg av den skadede i et nabohus hvor jeg fikk henne inn i dusjen. En opplevelse som jeg aldri vil glemme.

Tror du at jeg bør oppsøke hjelp for dette?

elinma

elinma!

Jeg synes absolutt at du skal oppsøke hjelp for dette.

Jeg hadde en traumatisk opplevelse for snart 30 år siden som jeg ikke fikk noe hjelp for. Fikk mere og mere problemer i ettertid. Fikk jo aldri bearbeidet det vonde.

Ut fra min erfaring råder jeg deg til å søke hjelp, først som sist.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...