geidyb Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Takker Nina Lindstad for meget informativ artikkel om psa-test. For 14 dager siden ble det tatt en blodprøve for å måle PSAverdien i prostata. Bakgrunnen var en misforståelse om at far hadde hatt kreft i prostata. Det har aldri vært kreft i min familie. Legen kjente intet unormalt ved undersøkelsen, men resultatet på prøven var 12. Selv har jeg overhodet ikke merket noe unormalt. Jeg har imidlertid brukt blodtrykksmedisin de siste to år: Coaprovel 300/12,5 og Zanidip 20 mg. Da jeg begynte på medisinen opplyste legen at medisinen kunne påvirke seksuallysten for enkelte pasienter. Det har den ikke gjort. Ettersom testosteron synes være en fellesnevner for både ved inntak av disse tablettene, samt prostata, spør jeg om denne medisinen kan medføre at verdien er på 12. Det eneste jeg har merket ved inntak av tablettene, etterat Zanidip ble øket fra 10 til 20 mg for et halvår siden er at jeg må late vannet 4-5 ganger mellom kl 0600 og 1200. Jeg har fullt stråletrykk og tømmer tydelig blæren hver gang. Etter kl 1200 er det ikke unormalt hyppig vannlating. Jeg må ikke opp om natten. Tablettene inntas om morgenen. Jeg er 57 år og har ingen problemer utenom blodtrykket. Jeg vurderer hensikten med å møte til nærmere undersøkelse ved sykehus ettersom legen "for sikkerhets skyld" har henvist meg dit. Jeg kommer ikke til å foreta noen behandling som forringer livskvaliteten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158838-kan-blodtrykkmedisin-p%C3%A5virke-psaverdi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Tror det er best å ha som "arbeidshypotese" at det ikke er blodtrykksmedisinene som har gitt forhøyet PSA. Står ikke nevnt som bivirkning; er i tilfelle SVÆRT sjelden, eneste metoden for å se sammenheng måtte være å stoppe med medisinene, dette må du diskutere med fastlegen din. Foreslått grenseverdi i din aldersgruppe er på 3,5. Verdien din er lett/moderat forhøyet. De fleste med kreft har mye høyere verdier. Synes du har en fornuftig og adekvat holdning. Operativt inngrep eller strålebehandling har ikke vist økt levealder ved prostatakreft. Synes alikevel det er rimelig at du får gjort en ultralyd av kjertelen. Legen kan nok da med ganske god sikkerhet si om det er en generell og godartet hevelse ( benign prostata-hyperplasi) eller f.eks en infeksjon ( prostatitt). Det høres forøvrig ikke ut som du har "prostatisme" ( svak stråle, vansker med å starte vannlatning, etterdrypp og nattlig vannlating). Spørsmålet kan jo være om testen burde ha vært tatt. Det er jo det kjente dilemmaet; litt økt verdi er oftest helt ufarlig, og bekymringen det medører gir dårligere livskvalitet enn det selve prostata-sykdommen ( om den er der) gir. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/158838-kan-blodtrykkmedisin-p%C3%A5virke-psaverdi/#findComment-1027501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.