Gå til innhold

prostatakreft

Anbefalte innlegg

Min situasjon er følgende:

Alder: 67 år.

Konstatert kreft i Prostatata i--94.Skala: 3-4 etter dagens norm

Operert same år.

PSA-verdi før operasjon ca.2,0, ingen spredning til skjelett.

Strålebehandling i -97, som følge av liten stigning i PSA til 0,5.

I løpet av siste år har PSA steget fra 0,2 til 0,7. Dette bekymrer meg litt, og jeg lurer på om noen kjenner seg igjen i denne situasjonen. Er der noen som har gode råd mhp.kosthold eller alternativ medisin så er jeg takknemlig for svar.

Jeg vil gjerne og ha synspkt.og råd fra medisinsk spesialist på min kasus.

Jeg føler meg på ingen måte i dårlig form, trimmer litt og har det rimelig bra, men som sagt litt urolig mhp.utvikling av PSA-verdien

Takknemlig for konstruktive svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15885-prostatakreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Du er altså først operert hvor hele prostatakjertelen er fjernet. Etter en tid tyder prøver på at alt vev ikke er borte (PSA stiger svakt). Enten finnes det noe som har begynt å vokse der prostata har vært, eller det har kommet et ørliten spredning et annet sted i kroppen. Etter strålebehandling kommer det en lett stigning i blodprøven PSA.

Det er overveiende sannsynlig at det finnes noe prostatvev i kroppen. Før dette vokser så mye at det vil gi noen plager, kan det ta mange år - 5-10 år eller kanskje enda mer.

Neste behandlingsskritt er hormonbehadnling - det vil si behandling som enten undertrykker testosteronproduksjonen (produksjon av mannlig kjønnshormon) eller blokkerer effekten av det. Spørsmålet er når denne behandlingen bør startes. Det er ikke overbevisende holdepunkter på at man tyjener noe på å starte nå - siden det kan går mange år før dette gir deg noen som helst plager (utover den psykiske belastningen det er å vite hvordan situasjonen er).

De fleste vil antagelig gi deg det rådet at man venter med å starte hormonbehandling til du får en kraftigere PSA-stigning.

Det er dessverre ikke holdepunkter for at kost eller annen behandling kan gjøre noe for å endre dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15885-prostatakreft/#findComment-74411
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...