Gå til innhold

unnskyld, maa bare spoerre om en ting..


Gjest trillian

Anbefalte innlegg

Gjest trillian

.. til, saa skal jeg ta meg sammen. eller, det er det jeg proever paa, proever veldig hardt. samler mot til aa oppsoeke hjelp, men saa har en stor grill kommet inn i hodet mitt.

den lurer paa om jeg i det hele tatt trenger hjelp. om jeg er syk nok? for jeg ser normal ut, har normal vekt, og har gode perioder ogsaa, mellom de vonde.

men de siste maanedene har andelen av daarlige dager steget til langt over 50 prosent. normalt?

er saa redd for aa vaere til bry for noen, redd for aa vaere til bry for dere her, redd for aa vaere til bry for noen i real life.

redd for aa bli avvist av en lege jeg eventuelt kontakter.

dersom det er mulig for deg aa svare paa: tror du jeg trenger profesjonell hjelp? hva tenker en lege naar det kommer en normalvektig person som det ikke staar saa ille til med, og vil ha hjelp? for jeg har jo gode dager ogsaa. jeg vet jeg maa komme meg over de tankene jeg sliter med naa, og jobbe mot det aa bli frisk. jeg proever og proever.

men nedturene er saa veldig tunge... og saa har jeg saa daarlig samvittighet for at jeg strever med dette, naar jeg egentlig er normalvektig, at jeg ikke klarer aa fortelle til venner. har vaert kjempedeppa idag, fordi vekten ikke har gaatt nok ned, og fordi jeg fikk et spisekick. men klarer ikke aa si noe mer enn at jeg har en daarlig dag. hoerer selv hvor dumt det er naar det er paa grunn av en saann filleting som vekt!

det er saa dumt og unoedvendig og bortkastet at vekt skal spille en saa stor rolle i livet mitt. at den spiller en rolle i det hele tatt!

jeg VIL og SKAL SKAL SKAL bli frisk!

men, etter nok en daarlig dag lurer jeg paa om jeg klarer dette alene.

er jeg psyk nok til aa faa hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan

Leste innleggegget ditt og vil si det at du er ikke alene med å ha slike tanker.

Vi er mange med spiseforstyrrelser som tenker likedan. Det er jo bar å ta seg sammen, spise mindre eller begynne å spise. Men vi vet så godt at det ikke er det det handler om noe mer. For meg er det noe mer enn sult som jeg ikke klarer å finne ut av på egenhånd av hvordan jeg skal stilne. Når jeg har lært meg hvordan jeg kan bli mett (ikke ved å spise slik jeg prøver i dag)men finn eut fra følelesen mine hvorfor jeg spiser.

Søk hjelp og slutt å lur, innerst inne vet du svaret. La ingen andre styre deg. Søk help, det er ingen tin gsom heter syk nok.izzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære trillian! Det å ha en SF vil si at en sliter med egne tanker og følelser knyttet til mat, vekt, kropp og utseende. Innen medisinen regnes den til psykiske lidelser, selv om mange av kroppens funksjoner også innvolveres. Det er ofte vanskelig å si hvor sykt et menneske er. Det viktigste er at du selv har kommet så langt at du innser at du trenger hjelp. For å gå til psykiater (lege) eller psykolog settes det ikke kriterier for hvor syk du er. Alle som ønsker det kan oppsøke hjelpeapparatet og bli tatt alvorlig. Problemet er at ofte har både psykiatere og psykologer lange ventelister. Når det gjelder deg skal du ikke være i tvil. Det å slite alene med en SF er utrolig tøfft. Det viser seg at samtaleterapi hjelper, samtidig som du får støtte og hjelp til å fortsette på veien til forandring. Du er ikke til bry for noen dersom du søker hjelp, men oppfordres på det sterkeste til å kontakte hjelpeapparatet. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trillian

Heisan

Leste innleggegget ditt og vil si det at du er ikke alene med å ha slike tanker.

Vi er mange med spiseforstyrrelser som tenker likedan. Det er jo bar å ta seg sammen, spise mindre eller begynne å spise. Men vi vet så godt at det ikke er det det handler om noe mer. For meg er det noe mer enn sult som jeg ikke klarer å finne ut av på egenhånd av hvordan jeg skal stilne. Når jeg har lært meg hvordan jeg kan bli mett (ikke ved å spise slik jeg prøver i dag)men finn eut fra følelesen mine hvorfor jeg spiser.

Søk hjelp og slutt å lur, innerst inne vet du svaret. La ingen andre styre deg. Søk help, det er ingen tin gsom heter syk nok.izzy

tusen takk for svar, Laila og izzy! tusen takk for svar som motivasjonen min trengte aa hoere.. !

kjedelig aa vaere saa usikker, og trenge saa mye bekreftelse om at det er greit aa soeke hjelp. forumet her hjelper masse, saa takk enda en gang.. !

*varm klem* fra trillian,

som er flere skritt naermere aa soeke hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engelen

Det handler ikke noe om du er syk nok, eller har lav nok vekt. Vil råde deg til å søke hjelp og kaste vekta!!

Når du er så klar oer problemt ditt, og greier å inrømme det, har du en sjangs til å snu.

Håper du ber om hjelp, for du fortjener ikke å ha det slik!

Lykke til!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...