Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 53 år.Tidligere frisk bortsett fra at jeg er multiallergiker. Fysisk aktiv og i god form både fysisk og psykisk. Jeg arbeider som lærer - stortrives med jobben min.De siste 4 - 5 år har jeg gått på kliogest. For 4 uker siden fikk jeg et anfall på jobben - hele verden raste sammen- kraftig svimmel, tak og vegger raste mot meg - jeg kastet opp - tisset på meg. Anfallet varte lenge - kom meg ved hjelp til legen etter 1/2 time - var der til observasjon og div prøver.Jeg sov i n oen timer og klarte å bevege meg uten hjelp seinere på kvelden. jeg var sjelven, svimmel, et par dager etterpå. Jeg har vært sykemeldt nå i 4 uker, prøve med i halv jobb forrige uke, måtte gi meg etter et par dager. Jeg blir uvell ved den minste anstrengelse, svimmel, tung i hodet og ønsker bare å sitte rolig eller ligge. På jobben opplevde jeg å ha koonsentrasjonsvansker.

Legen min mener at jeg har hatt et drypp ( det vises ingenn ting pp CT) pga bruk av østrogen. Jeg har noe høyt blotrykk ( ellers er alle andre prøver fine) Jeg har nå fått blodfortynnede og blodtrykkdenkende medisiner. Min lege mener jeg må ta det med ro og være tålmodig.

Spørsmålene er:

Er diagnosen sannsynlig?

Hva kan jeg gjøre sjøl for å bli bedre - er det bare ro som er tilstrekkelig?

Hvor lang tid er det rimelig å være i dårlig form etter et lite drypp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158931-drypp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Irritsjon av balansenerven i mellomøret kan være en annen aktuell diagnose; kjennetegnes av klar "karusell-følelse", og kvalme/slitenhet.

Dette kan med hell behandles effektivt hos fysioterapeuter med kunnskap om dette, enkelte leger, særlig øre-nese-halsleger. Synes du bør få rask henvisning til sistnevnte ve eventuelt nytt anfall. Kliogest er en forholdsvis sterk hormon-tablett, man har nå funnet ut at halv dose er mer enn bra nok for å hindre benskjørhet og plager i overgangsalder. Trolig umulig å si om denne medisinen er årsak til et eventuelt drypp. Noen ganger sees ikke små drypp ved bilder første uken, men kan komme til syne etter 2-3 uker. Synes forvrig at medisinene du har fått høres fornuftig ut. Det å "ta det med ro" skulle ikke være nødvendig dersom du selv føler deg i form til å trene etc. Dette er fint både for å forebygge høyt blodtrykk og blodpropper. Du bør få gjort en hjertesjekk for å finne ut om det er uregelmessig aksjon eller klaffefeil som kan ha gitt evt. blodpropp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/158931-drypp/#findComment-1027522
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...