Gå til innhold

Må psykolog være dyrt?


tigerwannabe

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tidligere hatt problemer med depresjoner. Det er vel noe som aldri forlater kroppen 100%, men jeg har det bedre nå enn før! Men har fremdeles ting jeg sliter med. Jeg måtte sist vente nesten 2 år på psykolog, så når jeg fikk meg en "trøkk" denne gangen så jeg ikke noen annen utvei enn å gå til privat psykolog.. men dette er jo MEGET dyrt.. Er det noen som har noen tips ang dette? Vet noen om det er mulig å få det dekket noe noe sted, eller om det er mulig for legen å rekvirere deg til en privat psykolog el.l?? Håper noen kan svare meg på dette.. føler jeg trenger hjelp, men pengene strekker ikke til.. Har IKKE lyst tilbake til helvete.. håper noen kan hjelpe!

Til dere som har det tøft akkurat nå, IKKE GI OPP!! KLARTE JEG DET, KLARER DERE DET!! STÅ PÅ!!

Hilsen Tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke krav på noe støtte til psykolog hvis du velger å gå til en privatpraktiserende uten avtale med trygdekontoret.

Hvis du finner en psykolog med avtale vil du måtte betale 1500,-kr i året for å gå til psykolog. Alt utover dette vil trygdekontoret dekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, priv. praktiserende er svært dyrt. Så du må nok betale ekstra for å slippe ventetiden. Et alternativ er å bruke venner, eller kanskje en prest...? En prest er gratis. Og jeg har erfaring for at det kan være bra "behandling" det også, men kanskje jeg har vært "heldig" i så måte, som traff en prest i fbm. sorgsituasjon.

Hvis man trenger noen å snakke med, kan man kanskje også bruke sosionomer via sos. kontor. ? Det er også gratis, men det spørs om de er tilgjengelige.

Eller du kan bruke legen din til samtaler i en overgangsfase, mens du venter på profesjonell nesten gratis hjelp. Du må uansett betale egenandel hos det offentlige. Du kan be legen din skrive ut resept på antidepressiva i ventetiden.

Det finnes mange gode råd å få her på dol også.

Lykke til ønsker jeg deg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke krav på noe støtte til psykolog hvis du velger å gå til en privatpraktiserende uten avtale med trygdekontoret.

Hvis du finner en psykolog med avtale vil du måtte betale 1500,-kr i året for å gå til psykolog. Alt utover dette vil trygdekontoret dekke.

Hei!

Tusen takk for rådet og raskt svar!

Ha en fortryllende fin høst!

Tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, priv. praktiserende er svært dyrt. Så du må nok betale ekstra for å slippe ventetiden. Et alternativ er å bruke venner, eller kanskje en prest...? En prest er gratis. Og jeg har erfaring for at det kan være bra "behandling" det også, men kanskje jeg har vært "heldig" i så måte, som traff en prest i fbm. sorgsituasjon.

Hvis man trenger noen å snakke med, kan man kanskje også bruke sosionomer via sos. kontor. ? Det er også gratis, men det spørs om de er tilgjengelige.

Eller du kan bruke legen din til samtaler i en overgangsfase, mens du venter på profesjonell nesten gratis hjelp. Du må uansett betale egenandel hos det offentlige. Du kan be legen din skrive ut resept på antidepressiva i ventetiden.

Det finnes mange gode råd å få her på dol også.

Lykke til ønsker jeg deg uansett.

Hei!

Tusen takk for råd og raskt svar!

Har ikke så mange venner som forstår.. De fleste ender med et "jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre" svar.. men får hjelp nå. Heldigvis. Og er heller ikke helt nede i helvete, så det går bedre enn det har gjort tidligere ü.

Ha en fortryllende fin høst!

Tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for råd og raskt svar!

Har ikke så mange venner som forstår.. De fleste ender med et "jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre" svar.. men får hjelp nå. Heldigvis. Og er heller ikke helt nede i helvete, så det går bedre enn det har gjort tidligere ü.

Ha en fortryllende fin høst!

Tine

Takk i like måte.

Ville bare si, at dersom folk sier at de ikke kan gjøre noe for deg, så skal du svare at det trenger de ikke, de trenger bare å lytte, ikke komme med løsninger. Det er ikke vennene dine sin oppgave å finne løsninger til deg. Løsningene må du enten selv komme med, eller du må få prof. hjelp til å finne de.

Jeg tror det kan gjøre det enklere for dem å bare lytte. De slipper å ta ansvar for livet ditt.

Men de må også få lov til å si hva de mener, hvis det er noe de ikke skjønner av det du sier. Så kanskje hjelper det deg til å sortere noen av tankene dine?

Jeg tror de fleste er glade for å kunne hjelpe til i en vanskelig situasjon. Selvsagt ikke til alle døgnets tider, men i fornuftig omfang. Jeg synes kanskje å lese ut av det du skriver, at du er litt skuffet over at de ikke skjønner deg helt? Stemmer det? Men det er ikke sikkert at alt som skjer i et menneskes liv, er like lett å skjønne for andre.

Håper noe av det jeg har skrevet her, kan hjelpe deg litt.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...