Gjest xavi Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Hei! Jeg er en fortvilet mann på 23 år. Jeg sliter veldig tøft psykisk og sosialt grunnet kviser. Problemet mitt er at tilstanden min ikke er så ille at jeg får behandling med roaccutan( jeg har ikke mange nok og dype nok kviser, såkalt servere acne), men er moderat angrepet. Vanlig standardbehandling med for eksempel tetracykliner, dalacin-krem, differin, basiron etc gir ikke meg gode resultater. Jeg har flere ganger vært innom hudavdelingen på Ullevål, men de tar ikke problemet mitt seriøst og bare skriver ut nok en resept på dalacin, differin etc, enda dette ikke fungerer for meg. Jeg ber om å få bruke roaccutan, men de tar bare frem bildeskjemaet sitt, og sier jeg ikke har alvorlig akne, bare moderat. Problemene mine med akne fører som sagt til periodevis stor psykisk nedstemthet( depresjon, lav selvtillit), isolasjon og store sosiale hemninger. Jeg har også vært innlagt på akkuttpsykiatrisk etter en incident med selvskading. Årsakene til dette har kun sammenheng med kvisene. I gode perioder med lite kviser har jeg god selvtillitt og er sosialt aktivt. De gangene jeg har hatt time på Ullevål har vært i "gode" perioder med lite kviser. Legene har av den grunn trodd at dette var representativt for mitt sykdomsbilde( men tilstanden min med kviser går fra bra til ille, som en jojo). Jeg har forklart de dette, og fortalt om de psykiske problemene kvisene gir meg. Men de vil fortsatt ikke gi med den medisinen som kan hjelpe meg(roaccutan). Standardbehandlingen gir meg som sagt lite hjelp. Jeg mener selv at indikasjonen min faller inn under vilkårene for behandling med roaccutan. Jeg har endel kviser i panne, nese og på hake. Mye hudormer de samme stedene. Kvisene har gitt meg arr og røde flekker. Og den pskiske effekten av kvisene er svært negativ. Jeg har foreslått å gå på roaccutan i mindre doser enn en vanlig kur, men over lengre tid.( Men slik at totaldosen kommer opp i 120-150 mg/kg.) Spørsmålet mitt er hva skal jeg gjøre nå? Skifte til andre hudleger som tar problemet mitt mer på alvor( kanskje private hudleger tar Hippokrates-eden mer alvorlig?) Eller finst det kanskje andre medisiner som kan virke for meg?( Jeg har altså prøvd alt av lokale midler, tetracykliner, easy peel hudpleieprodukter fra hud-og hårklinikken etc). Uten noe nevneverdig forbedring. Takknemlig for svar! Hilsen fortvilet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159009-behandlingstrapp-og-roaccutan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Jeg hadde nok byttet hudlege, gjerne til en privat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159009-behandlingstrapp-og-roaccutan/#findComment-1027098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Dividend Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Skift lege! Jeg var heller ikke så hardt rammet, men ville bli kvitt det en gang for alle. Din alder burde også være til din fordel. Men: Jeg tror derimot dine tidligere psykiske problemer kan spille inn. Det har vært tilfeller hvor dette har blitt forsterket ved bruk av roaccutan. Men hør med ny lege, for roaccutan fungerer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159009-behandlingstrapp-og-roaccutan/#findComment-1027251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sørnorge21 Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Hei!! Huff! jeg kjenner meg igjen... Alt jeg kan si, siden du lurte på om det kanskje er andre steder du kan dra, er at da jeg oppsøkte hudlege her i Tromsø (Dr.Falk) nølte han ikke et sekund med å gi meg kuren, selv om jeg ikke så HELT jævlig ut liksom.. Ta kontakt med han du, hvis du har mulighet. Klinikken heter Hudakutten eller noe.. Håper det går bra med deg, har slitt selv psykisk i mange år pga kviser etc. Roaccutane hjelper!lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159009-behandlingstrapp-og-roaccutan/#findComment-1027352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ønsker deg lykke til. Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Kjære deg. Høres ut som om din lege/hudlege ikke skjønner helt hva betent/kvisete hud kan gjøre med selvfølelsen til et menneske. Jeg er selv nettopp ferdig med 4 mnd Roaccutan-kur og er overbegeistret over resultatet. (la oss håpe det varer) Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å bytte lege, for jeg skjønner veldig godt hva du går gjennom.Selv hadde jeg et akne problem som jeg vil karakterisere som kanskje middels. (hadde byllete kviser på hake/kjeve partiet) Hudlegen brukte 2 minutter på å gi meg Roaccutane og etter 10 dager hadde jeg fått merkbare resultater!!! Det er mange bivirkninger ved bruk av Roaccutane, men jeg må si at alle bivirkningene jeg fikk (ekstremt tørr hud og lepper, stive vonde legg, rødsprengte øyner og utslett på hendene) vel, alle disse bivirkningene var til sammen likevel "bedre" enn kviser!!! Vet ikke om du har hørt om det, men Roaccutan kan gi depresjon. Det er visstnok rapportert flere selvmord i forbindelse med bruk av Roaccutan, men om det skyldes Roaccutan alene (eller i hele tatt) er visstnok uvisst. Men du - hvor bor du? Kanskje noen kan gi deg navnet på en god hudlege i den byen du bor. Jeg vil ønske deg alt godt, og håper at du får hjelp til problemet ditt så snart som mulig!!! Roaccutan er veldig dyrt, men det var verdt hver eneste krone! Før jeg fikk Roaccutan, brukte jeg sikkert 12 000,- på hudbehandlinger hos hudpleier, homøopat og diverse. Men ingenting ga resultater - følte at jeg "skylte pengene ned i toalettet". Brukte masse tid på å ta behandlinger, men stod liksom på stedet hvil uansett hva jeg forsøkte. (en Roaccutan kur på 400 tabletter, som er mest vanlig, koster 2600,- per gang du henter medisinen. Første gang har du en egenandel på 1500,- deretter må du selv dekke 10% av utgiftene.. Du må legge ut alt selv, deretter får du det tilbake fra Trygdekontoret) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159009-behandlingstrapp-og-roaccutan/#findComment-1029395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Hei, for å begynne med det siste; jeg tror ikke det er andre medisiner som kan hjelpe deg. Vår behandlingstrapp er forskjellige kombinasjoner av lokalmidler, deretter behandling med antibiotika (som tetracycliner, ofte i kombinasjon med lokalmidler), og til sist Roaccutan. Det høres ut som du ikke har hatt tilstrekkelig nytte av lokalmidler og antibiotika, og da er vurderingen Roaccutan. Indikasjonen for Roaccutan er streng. Det er fordi Roaccutan har bivirkninger og er relativt dyr. I Norge er vi strengere enn i mange andre land, og foreskrivning skjer bare i regi av hudleger. Grunnlaget for å foreskrive Roaccutan skal være alvorlig, arrdannende akne. Derfor er det vanskelig å kritisere hudlegene du har vært i kontakt med; de har "fulgt boka". Likevel tror jeg bestemt det finnes hudleger der ute, som vil vurdere problemet ditt på en annen måte. Dersom personer har akne over flere år som krever antibiotika behandling, vil mange mene er det er rimelig å vurdere Roaccutan, for å redusere antibiotika bruken. Dersom annen behandling ikke løser problemet, og plagene er av en slik grad at det gir psykiske problemer, hvilket ikke er helt uvanlig, bør man også diskutere Roaccutan. De fleste hudleger vil forhåpentligvis ha en "holistisk" tilnærming til pasienter med kronisk, moderat/alvorlig akne. Mitt råd til deg vil derfor være å snakke med flere hudleger om ditt problem: Det er ikke sikkert konklusjonen blir en annen, men jeg tror personlig at jeg ikke hadde slått meg til ro før jeg hadde fått diskutert problemet med flere hudleger. Lykkke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159009-behandlingstrapp-og-roaccutan/#findComment-1030155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofapus Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 Hei. Det er ingen grunn til å gå rundt og tenke mer på dette: Kom deg til f.eks. Volvat Medisinske senter! Skal love deg at du kommer til å få Roaccutane. Lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/159009-behandlingstrapp-og-roaccutan/#findComment-1045037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.