Gå til innhold

Bytte jobb eller sjukemelding?


vidunderlig

Anbefalte innlegg

Har ein svært krevjande jobb med stort ansvar. Har vore sjukemeld ein periode der legen meinte eg var deprimert. Hadde vansker med søvn, hudkommelse, dårleg sjølvbilete osb. Attende i jobb fungerte ting betre sjølv om hodepine og stive muskler var ein plage. No opplever eg diverre igjen at ting blir vanskeleg. Ligg å tenker om natta, små problem blir store. "Roter" og glemmer ting. Har prøvd å be om hjelp på jobb til å endre på arbeidsoppgåvene (eg trur det er ein stor del av problemet) utan at det blir gjennomført.

Ønskjer eigentleg bare å sei opp jobben, men har ikkje mogeleg til det pga økonomi. Legen min har anbefalt dette.

På arbeidsmarkedet er eg ikkje lenger særleg attraktiv pga sjukemelding; kven vil vel tilsette ein deprimert person?

Dersom eg igjen blir sjukemeld er eg redd det blir enda vanskelegare å kome attende.

Har ein mogeleg for å søkje rehabilitering når ein har diagnose depresjon, eller må ein då ha ein ødelagd skulder?

Er det vanleg å bli deprimert av store belastningar på jobb? Eller hadde eg vore deprimert uansett jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må for all del ikke si opp jobben.

Når du er ansatt en plass og sykemeldt har du alle mulige rettigheter til sykepenger, attføring og omskolering, som du ikke har som syk og arbeidsledig.

Om du sier opp jobben har du ingen rettigheter når det gjeder inkluderende arbeidsliv, omskolering og attføring.

Om du har jobb er bedriften du jobber i pliktig til å være med på et yrkesmessig attføringsopplegg dersom du er lenge sykemeldt på grunn av arbeidssituasjonen.

Behold jobben, og vær heller sykemeldt om det er jobben som er grunnen til sykdommen. Da vil det bli satt igang tiltak for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Begge deler.

1. Ha som hovedmål å finne deg annen jobb.

2. Det er urimelig at du skal si opp jobben før du har en ny. I mellomtiden må du vel finne deg i at du av og til må være sykemeldt. Prøv å få til gradert sykemelding fremfor 100%.

3. Min erfaring er entydig at folk blir deprimert på grunn av noe i seg selv og ikke av jobben. Men når en blir deprimert, kan en tung jobb bli dråpen som får begeret til å flyte over.

Dessuten blir den jobben som er helt ok når en er frisk, ofte et ork når en er deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert i mye samme situasjon som deg, har en jobb som innabar for mye ansvar, opplever dessverre nå å ha valget mellom å si opp eller bli sagt opp etter 2 år med sykemelding/rehab, uten at min arbeidsgiver som er en gangske stor mediebedrift ikke ønsker å gi meg attføring innad i bedriften. mitt råd til deg er, ikke si opp, men prøv gjærne å finne deg noe annet, hvis det er mulig få bedriftsinern attføring hvis du ikke han fortsette i stillingen. Ellers er jeg enig med de andre rådene her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...