Gå til innhold

Hvordan får vi en psykolog?


Gjest lurer jeg på

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på

Hei!

Min samboer har hatt en relativt dårlig oppvekst. Og det preger han i dag. Det går litt opp og ned gjennom året. Men en til to perioder i løpet av året blir veldig tunge for han... Han blir deprimert, sliten og finner liten glede livet sitt.

Han ser selv at han kunne hatt utbytte av å snakke med en psykolog og ønsker å prøve dette. Men hvordan går vi fram? Han trenger en del støtte for å få dette gjort (han gruer seg), samtidig som jeg forsøker å ikke presse han. Han har selv sagt han trenger hjelp for å ta tak i ting...

Må vi ringe til psykologer selv? Eller må han bli henvist fra en lege?

Hva koster det å gå til slik "behandling"? Har han krav på å få noe dekket?

Og hvordan finner vi en god psykolog?

Håper noen her inne kan hjelpe oss! Tenker at det er bedre han tar tak i dette nå, i steden for å vente til neste gang han blir deppa og ikke "skjønner" hva som tapper han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han må gå til fastlegen å få en henvisning til psykolog slik at han kan få frikort fra trygdekontoret etterhvert.

Du kan gjerne bli med han til legen hvis han synes det er skummelt å gå alene.

Hvordan det gjøres med henvisning og om dere må finne en privatpraktiserende psykolog eller ikke kommer helt annpå hvor i landet dere bor.

Hvis dere går til en offentlig psykolog eller til en privat praktiserende psykolog som har avtale med trygdekontoret må dere betale egenandel fram til han får frikort. Når han har fått frikort vil all behandling hos lege og psykolog samt blåresept være gratis resten av kalender året.

Må dere gå til en privat praktiserende psykolog uten avtale med trygdekontoret vil timene koste fra 500,-kr og oppover og dere vil da ikke kunne få noe dekt fra staten.

Håper dette var til noe hjelp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...