Gå til innhold

Hvem tar man kontakt med når..?


Gjest Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva ville dere gjort?

Naboen vår har det, ut fra hva vi kan høre gjennom veggen, ikke så bra. Uten at jeg vet nok eller er noen fagperson så tror jeg det dreier seg om psykoser eller schizofreni eller noe slikt. Denne naboen bor ikke i vår oppgang så vi har ikke kontakt med han, men vi er til tider ganske bekymret likevel...

Finnes det noe sted vi kan kontakte, slik at han får den hjelpen han trenger? En type psykiatrisk legevakt eller noe slikt? Eller kan vi ringe legevakten?

Dette har pågått litt fra og til i lang lang tid. Vi hører han ganske godt, og noen ganger topper det seg veldig med mye roping, utbrudd i form av lyder og romstering/banking.

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er psykiatrisk legevakt der du bor kan du ringe dit, hvis ikke ringer du den vanlige legevakta. Et annet alternativ er å ringe politiet og fortelle om din bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med politiet. Psykiatrisk legevakt kommer ikke hjem til folk, da må du få med deg naboen ned på legevakta. Og siden du ikke er familie er det lite du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste man kan gjøre er å stemme slik at man får vippet den udugelige regjeringen vi har, som lover mer til psykiatrien, men hvor man stadig ser beviser på at psykiatrien er rasert. Mange svært syke blir skrevet ut, fordi enda sykere trenger plassen, og det er ikke tilstrekkelig antall plasser. Så kommer de ut på gata og dreper i verste fall folk vilt rundt seg (ref. det tragiske trikke-drapet). Det er en rekke andre triste nyhetsoverskrifter som det ligger tragiske psykiatri-historier bak.

Men sånn rent umiddelbart kan du vel evt. ringe politi eller (psykiatrisk) legevakt, om du virkelig tror det er fare for vedkommende selv eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste man kan gjøre er å stemme slik at man får vippet den udugelige regjeringen vi har, som lover mer til psykiatrien, men hvor man stadig ser beviser på at psykiatrien er rasert. Mange svært syke blir skrevet ut, fordi enda sykere trenger plassen, og det er ikke tilstrekkelig antall plasser. Så kommer de ut på gata og dreper i verste fall folk vilt rundt seg (ref. det tragiske trikke-drapet). Det er en rekke andre triste nyhetsoverskrifter som det ligger tragiske psykiatri-historier bak.

Men sånn rent umiddelbart kan du vel evt. ringe politi eller (psykiatrisk) legevakt, om du virkelig tror det er fare for vedkommende selv eller andre.

Det er ikke bare psykiatrien som mangler penger. Tror rehabilitering er enda mer tilsidesatt. Tiden på førstegangsrehabilitering ved ryggmargsskader er gått ned fra 8-12 mnd til 3 mnd. Folk kan ikke engang kle på seg når de blir sendt hjem og er heller ikke istand til forflytning. Og de blir sendt hjem til helt utilpassede leiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare psykiatrien som mangler penger. Tror rehabilitering er enda mer tilsidesatt. Tiden på førstegangsrehabilitering ved ryggmargsskader er gått ned fra 8-12 mnd til 3 mnd. Folk kan ikke engang kle på seg når de blir sendt hjem og er heller ikke istand til forflytning. Og de blir sendt hjem til helt utilpassede leiligheter.

Men det er en annen diskusjon, jeg svarte på et spm. på psykiatri-forum, om en mulig psykiatrisk syk person.

Vi er ikke uenige når det gjelder at det er for lite i flere sektorer innen helsevesenet. Hvilke som er verst stilt er nesten håpløst å sette opp mot hverandre.

Vet bare at det er andre retninger innen medisin som har høyere status (og flere pasienter som skriker høyt hvis de ikke får den behandlingen de forventer kanskje), og dermed får mer penger, både til behandling og forskning.

Men altså - jeg kan ikke ta med alle mulige forhold i et enkelt svar, så denne gangen var det psykiatri jeg sa min mening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare psykiatrien som mangler penger. Tror rehabilitering er enda mer tilsidesatt. Tiden på førstegangsrehabilitering ved ryggmargsskader er gått ned fra 8-12 mnd til 3 mnd. Folk kan ikke engang kle på seg når de blir sendt hjem og er heller ikke istand til forflytning. Og de blir sendt hjem til helt utilpassede leiligheter.

Kostnadseffektivitet er det store idealet, så folk som ikke kan bli velfungerende er det ikke så mye vits i å bruke ressurser på... Bedre å sende dem hjem til kommunene og si at de får klare seg med den lokale (in)kompetansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en annen diskusjon, jeg svarte på et spm. på psykiatri-forum, om en mulig psykiatrisk syk person.

Vi er ikke uenige når det gjelder at det er for lite i flere sektorer innen helsevesenet. Hvilke som er verst stilt er nesten håpløst å sette opp mot hverandre.

Vet bare at det er andre retninger innen medisin som har høyere status (og flere pasienter som skriker høyt hvis de ikke får den behandlingen de forventer kanskje), og dermed får mer penger, både til behandling og forskning.

Men altså - jeg kan ikke ta med alle mulige forhold i et enkelt svar, så denne gangen var det psykiatri jeg sa min mening om.

Noen ganger så har jeg inntrykk at det er trender mht hvilke deler av helsevesenet man etterlyser ressurser til. I lenger tid har det nå vært in å påpeke manglene i psykiatrien. Det er ingen tvil om at det er mangler, men de forbedringene som også har kommet er det lite fokus på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger så har jeg inntrykk at det er trender mht hvilke deler av helsevesenet man etterlyser ressurser til. I lenger tid har det nå vært in å påpeke manglene i psykiatrien. Det er ingen tvil om at det er mangler, men de forbedringene som også har kommet er det lite fokus på.

Tror nok det er mer enn en "trend", det er nok et behov som ligger til grunn. Forbedringene tror jeg har kommet svært så ujevnt fordelt, og dels ved at man har redusert et tilbud for å styrke et annet. Men selvsagt er noe gjort. Men det har vært så lang tid med nedskjæringer og for dårlig tilbud, så det vil koste store summer og ta lang tid før man kommer opp på et akseptabelt nivå. Når man samtidig ser at flere blir psykisk syke, så er det jo en ganske håpløs kamp...

Men - som nevnt - det er overhodet ikke min mening å si at det kun er innen psykiatrien det er for små ressurser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er mer enn en "trend", det er nok et behov som ligger til grunn. Forbedringene tror jeg har kommet svært så ujevnt fordelt, og dels ved at man har redusert et tilbud for å styrke et annet. Men selvsagt er noe gjort. Men det har vært så lang tid med nedskjæringer og for dårlig tilbud, så det vil koste store summer og ta lang tid før man kommer opp på et akseptabelt nivå. Når man samtidig ser at flere blir psykisk syke, så er det jo en ganske håpløs kamp...

Men - som nevnt - det er overhodet ikke min mening å si at det kun er innen psykiatrien det er for små ressurser...

Jeg mener heller ikke at det ikke er mangler innen psykiatrien, men synes at medieoppmerksomheten rundt dette er påfallende høy i forhold til rapportering av andre svakheter i helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en annen diskusjon, jeg svarte på et spm. på psykiatri-forum, om en mulig psykiatrisk syk person.

Vi er ikke uenige når det gjelder at det er for lite i flere sektorer innen helsevesenet. Hvilke som er verst stilt er nesten håpløst å sette opp mot hverandre.

Vet bare at det er andre retninger innen medisin som har høyere status (og flere pasienter som skriker høyt hvis de ikke får den behandlingen de forventer kanskje), og dermed får mer penger, både til behandling og forskning.

Men altså - jeg kan ikke ta med alle mulige forhold i et enkelt svar, så denne gangen var det psykiatri jeg sa min mening om.

Jeg vet det, jeg er bare så irritabel om dagen så det var ikke meningen og være sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kostnadseffektivitet er det store idealet, så folk som ikke kan bli velfungerende er det ikke så mye vits i å bruke ressurser på... Bedre å sende dem hjem til kommunene og si at de får klare seg med den lokale (in)kompetansen.

Jeg er bare så sur og misfornøyd om dagen, godt jeg bor alene og slipper å plage noen.

Jeg er så lei......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at flere har snappet tråden din til og diskutere andre ting enn hva du spurte om, det synes jeg ikke er noe særlig pent.

Siden naboen din bor i egen leilighet er h*n mest trolig under kommunalt omsorgsnivå dersom h*n har fått psykiatrisk behandling tidligere. Var jeg deg ville jeg kontaktet / tipset kommunens pleie og omsorgstjeneste ved hjemmesykepleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...