Gå til innhold

GAD--hvilken medisin er anbefalt?


ink1365380698

Anbefalte innlegg

Hvilken medisin blir anbefalt ved diagnose GAD? Er det alle ssri eller??

Er GAD vanskligst å bli kvitt, siden den kanskje går på også å ha en "følsom og bekymringsfull" personlighet??

Hvis noen skjønner hva jeg mener??

Hva er andres erfariner med angst med denne diagnosen.

For meg er det stort sett psykosomatiske plager... Svimmehet i særdeleshet....

Går det mye på kroppslige symptomer for andre og??

Er kognotiv terapi å anbefale i denne forbindelsen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt en blanding av depresjon, generalisert angst og sosial angst. Hatt god hjelp av både Zoloft og Cipramil ( i to ulike perioder). Men jeg hadde ikke mest av kroppslige plager. Veit ikkje hva som er anbefalt. Kognitiv terapi er sikkert bra.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en blanding av depresjon, generalisert angst og sosial angst. Hatt god hjelp av både Zoloft og Cipramil ( i to ulike perioder). Men jeg hadde ikke mest av kroppslige plager. Veit ikkje hva som er anbefalt. Kognitiv terapi er sikkert bra.

Lykke til

Takk for svar Pnada..... Og takk for rådet! Prøver Aurorix jeg nå, får se hvordan det går.

For meg har det tatt mest med å være kroppslig syk, men også innom sosialangst... ikke slik at jeg ikke har vært ute blant folk, for det gjør jeg hver dag i forbindelse med jobb, men tendens i perioder til å bli merkelig svimmel og flimrete i øynene ved face to face prat, handlesenter osv. Men har aldri unngått dette....til tross for plagene, så jeg har altså "facet det".

Det er også noe som kommer å går litt. Depresjon har jeg hatt lite av, bortsett fra at det tærer på å alltid være "ufrisk". Som sagt er svimmelhet og trykk i hodet min største plage. Og det sitter der mer og mindre hele tiden.

Tror en generell "utrygghet/usikkerhet"er roten til mine plager.

Selv om jeg nok på utsiden fremtår helt annerledes, som vellykket kanskje i andres øyne, i den grad vellykkethet består av i kun ytre faktorer.... men inni kan jeg føle meg ofte men ikke alltid "veldig liten og redd" som kolliderer med at jeg og er sterk på ett vis...og har mine meninger!!

ikke lett dette....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ink!

Jeg sliter med det samme som deg og har også fibromyalgi. Altså fysiske plager ved siden av og det er nok vanlig.

Jeg har slitt med dette i snart 20 år og prøvd veldig mye forskjellig av både skolemedisin, helsekost og forskjellige behandlinger. Dyrt har det blitt og virkningen har vært så som så, helt til nå.....:

Etter flere anbefalinger tidligere uten å ha følt for å prøve har jeg nå begynt med SSRI (Cipralex.) Holdt på i fem uker og merker en god bedring både på de psykiske og fysiske plagene. Ingen bivirkninger har jeg hatt. Jeg tenker som så at dette skulle jeg ha prøvd for mange år siden, men bedre sent enn aldri når det har så god effekt. Vil legge til at jeg er aktiv ved siden av, går raske turer, jogger, trener med håndvekter og trimsykkel i egen stue og dette er nok viktig ved siden av medisinen. Holdt på før med dette også, i gode perioder, men er faktisk mye mere lystbetont nå.

Tidligere har jeg i perioder brukt sobril og imovane, disse medisinene kan også brukes ved behov nå, men det har jeg ikke behøvd. Jeg er altså veldig positivt overrasket og er så glad for endelig å ha funnet noe som fungerer for meg så jeg kan få det bedre i livet mitt. Var slitsomt å gå med kroniske smerter, bekymringsangst, sosialangst, fobier, litt depresjon og dårlig søvn. Endelig fått hjelp - sier jeg!

Lykke til med det du måtte velge.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ink!

Jeg sliter med det samme som deg og har også fibromyalgi. Altså fysiske plager ved siden av og det er nok vanlig.

Jeg har slitt med dette i snart 20 år og prøvd veldig mye forskjellig av både skolemedisin, helsekost og forskjellige behandlinger. Dyrt har det blitt og virkningen har vært så som så, helt til nå.....:

Etter flere anbefalinger tidligere uten å ha følt for å prøve har jeg nå begynt med SSRI (Cipralex.) Holdt på i fem uker og merker en god bedring både på de psykiske og fysiske plagene. Ingen bivirkninger har jeg hatt. Jeg tenker som så at dette skulle jeg ha prøvd for mange år siden, men bedre sent enn aldri når det har så god effekt. Vil legge til at jeg er aktiv ved siden av, går raske turer, jogger, trener med håndvekter og trimsykkel i egen stue og dette er nok viktig ved siden av medisinen. Holdt på før med dette også, i gode perioder, men er faktisk mye mere lystbetont nå.

Tidligere har jeg i perioder brukt sobril og imovane, disse medisinene kan også brukes ved behov nå, men det har jeg ikke behøvd. Jeg er altså veldig positivt overrasket og er så glad for endelig å ha funnet noe som fungerer for meg så jeg kan få det bedre i livet mitt. Var slitsomt å gå med kroniske smerter, bekymringsangst, sosialangst, fobier, litt depresjon og dårlig søvn. Endelig fått hjelp - sier jeg!

Lykke til med det du måtte velge.

mvh

Skulle gjerne turd å prøve ssri jeg og, men har hatt så dårlig erfaring med ett par av dem. Orker ikke tanken på det seponeringsproblemet en gang til.-- det var ille å begynne og men veldig ille å slutte.

Men jeg er glad på dine vegne.

Vet det er mange som har fått hjelp av cipramil. Har venner som bruker og har brukt disse, som hverken har hatt trøbbel med begynnelse eller slutt.

Men på grunn av mine egne erfaringer er det jeg prøver aurorix... mindre bivirkninger, men kankje ikke så virkningsfulle. Noe hjelper dem, men ingen følelse av "hvorfor har jeg latt det skure å gå og ikke brukt det før". Blir noe urolig innvendig av dem og sover dårlig. Men er ikke så svimmel. Og det er jo bra.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne turd å prøve ssri jeg og, men har hatt så dårlig erfaring med ett par av dem. Orker ikke tanken på det seponeringsproblemet en gang til.-- det var ille å begynne og men veldig ille å slutte.

Men jeg er glad på dine vegne.

Vet det er mange som har fått hjelp av cipramil. Har venner som bruker og har brukt disse, som hverken har hatt trøbbel med begynnelse eller slutt.

Men på grunn av mine egne erfaringer er det jeg prøver aurorix... mindre bivirkninger, men kankje ikke så virkningsfulle. Noe hjelper dem, men ingen følelse av "hvorfor har jeg latt det skure å gå og ikke brukt det før". Blir noe urolig innvendig av dem og sover dårlig. Men er ikke så svimmel. Og det er jo bra.

Mvh

Husk at aurorix må doseres MYE høyere enn felleskatalogens doseringer. Noe mange behandlere vet, men det er visst nærmest som et under å regne viss noe går ann og forandre på i den boken :-)

Dosen må oftest opp i 600 - 900 mg. pr. døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Husk at aurorix må doseres MYE høyere enn felleskatalogens doseringer. Noe mange behandlere vet, men det er visst nærmest som et under å regne viss noe går ann og forandre på i den boken :-)

Dosen må oftest opp i 600 - 900 mg. pr. døgn.

Jeg må understreke:

1. Jeg har flere ganger anbefalt Aurorix som et godt middel ved behandling av depresjon.

2. Jeg kjenner ikke til noen dokumentasjon vedr Aurorix i behandlingen av GAD, og jeg har aldri anbefalt denne behandlingen.

3. Tross pkt 2, kan jeg ikke se at det skulle være noe i veien for å gjøre et forsøk. Det er sannsynligvis intet å tape, men det finnes heller ingen dokumentasjon (etter det jeg vet) for gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må understreke:

1. Jeg har flere ganger anbefalt Aurorix som et godt middel ved behandling av depresjon.

2. Jeg kjenner ikke til noen dokumentasjon vedr Aurorix i behandlingen av GAD, og jeg har aldri anbefalt denne behandlingen.

3. Tross pkt 2, kan jeg ikke se at det skulle være noe i veien for å gjøre et forsøk. Det er sannsynligvis intet å tape, men det finnes heller ingen dokumentasjon (etter det jeg vet) for gevinst.

1. Jeg vet at du flere ganger har anbefalt aurorix ved depresjoner. Det skal du ha ros for :-)

2. opplevelse av angst er subjektivt og mange pasienter har refert til at Aurorix hjelper mot GAD

3. Enig i at det er et forsøk verdt.

4. Problemet er at Roche lanserte Aurorix omtrent på samme tidspunkt som de første SSRI- preparatene kom. Derfor druknet den i all oppmerksomheten SSRI fikk. Følgelig har den ikke vært videretestet på samme måte som SSRI mot andre typer lidelse enn depresjoner.

MAO- hemmere er sterkt undervurdert og altfor lite brukt, bl.a p.g.a at leger følger felleskatalogens doseringer som viser seg og være for lave. Derav uteblir også ønsket effekt.

Det underlige er at ikke Roche presser på for å få endret doseringsalternativene i felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hei ink!

Jeg sliter med det samme som deg og har også fibromyalgi. Altså fysiske plager ved siden av og det er nok vanlig.

Jeg har slitt med dette i snart 20 år og prøvd veldig mye forskjellig av både skolemedisin, helsekost og forskjellige behandlinger. Dyrt har det blitt og virkningen har vært så som så, helt til nå.....:

Etter flere anbefalinger tidligere uten å ha følt for å prøve har jeg nå begynt med SSRI (Cipralex.) Holdt på i fem uker og merker en god bedring både på de psykiske og fysiske plagene. Ingen bivirkninger har jeg hatt. Jeg tenker som så at dette skulle jeg ha prøvd for mange år siden, men bedre sent enn aldri når det har så god effekt. Vil legge til at jeg er aktiv ved siden av, går raske turer, jogger, trener med håndvekter og trimsykkel i egen stue og dette er nok viktig ved siden av medisinen. Holdt på før med dette også, i gode perioder, men er faktisk mye mere lystbetont nå.

Tidligere har jeg i perioder brukt sobril og imovane, disse medisinene kan også brukes ved behov nå, men det har jeg ikke behøvd. Jeg er altså veldig positivt overrasket og er så glad for endelig å ha funnet noe som fungerer for meg så jeg kan få det bedre i livet mitt. Var slitsomt å gå med kroniske smerter, bekymringsangst, sosialangst, fobier, litt depresjon og dårlig søvn. Endelig fått hjelp - sier jeg!

Lykke til med det du måtte velge.

mvh

Så godt at det hjalp på de fysiske plagene dine også.Lurer på om ikke vi diskuterte muligheten for det en gang.Glad på dine vegne.

Vennlig hilsen bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...