Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Kvinne 31, har hele livet hatt utrolig dårlig ånde! Det kommer ikke av dårlig munnhygiene da jeg pusser tenner og tunge flere ganger daglig.. har heller aldri hatt hull i tennene. Ingen sykdommer i tannkjøtt. Røyker ikke,spiser regelmessig og drikker mye vann. tror heller at det kommer fra svelg/hals. hoster med jevne mellomrom opp små gul/hvite klumper(størrelse solsikkefrø, bare rund..) og disse er EKSTREMT illeluktende!!! (brekker meg når jeg lukter på dem, de luktre skikkelig dårlig ånde)

Hva er dette? Finnes det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt disse ? ( har hørt tidligere at dette kan være matrester som setter seg fast i groper i halsen og blir innkapslet av bakterier..stemmer det?) håper på hjelp. har et yrke der jeg jobber tett på folk, og da er dette MEGET plagsomt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159130-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

høres ut som du har gjort mye av "det riktige". Noen andre matvarer enn de du nevner kan gi dårlig ånde hos noen; kaffe og søt melk. For din del høres det klart ut som problemet er det vi kaller "puss-propper". I utgangspunktet inneholder de talgproduker som skal beskytte slimhinnen i gropene/kryptene i halsen; men etterhver blir de fylt med litt mat, og etterhvert en viss grad bakteriebelegg. kan lukte ille, og kan "pirkes ut" slik du nevner. Proppene sitter oftest på selve mandlene eller i områdene rett ba/rundt. Det beste du kan gjøre i første omgang er nok å få en henvisning til en øre-nese-halslege som kan se på utbredelsen av proppene. Oftest får du noen mer konkrete tips, noen få ganger kan mandelfjerning bli aktuelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159130-hjelp/#findComment-1031543
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...