Gå til innhold

Mister pigmentene

Anbefalte innlegg

Jeg er en 22 år gammel jente som for ca. 4 år siden begynte å få flere hvite flekker under armene.Har vært hos lege som sier det ikke er noe å gjøre med dette.I år har det blitt mye verre.Har hvite områder mange steder på kroppen.Mest på underarmene,hoftene og hendene.Også rundt øynene.Min far har mistet pigmenene over hele kroppen.Betyr det at jeg også kommer til å bli helt hvit?Og er det virkelig ingenting man kan gjøre for å stoppe det?Er årsaken til dette arvelig,eller er det noe ved min livsstil som forårsaker det?Legen min ga ikke mye informasjon...Har hørt at en homeopat kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159188-mister-pigmentene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Dette er langt vanligere i andre land enn i Norge, men dessverre er det ikke noe å gjøre med det etter det jeg vet.

Dog har jeg hørt (ubekreftet) at de eneste som har utviklet noe for det er leger på Kuba (!), hvor dette forekommer oftere.

Jeg har dessverre ingen referanser, fordi det var noe jeg hørte om da jeg bodde i Brasil.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159188-mister-pigmentene/#findComment-1028234
Del på andre sider

Hei Cecie!

Pigmentmangel, eller vitiligo som det heter på fagspråket, er vanskelig å bli kvitt. Det finnes likevel behandlingsmetoder på markedet - en består av krem med og uten lysbehandling, mens en annen er kirurgisk og består av å dyrke nye hudceller for så å transplantere det på hudområder uten pigment. Det finnes også de som mener at et strengt og spesielt kosthold skal hjelpe på vitiligo. Noen blir litt bedre mens andre helt bra. Dessverre opplever de fleste likevel å miste pigmenten etter en stund. Jeg anbefaler deg sterkt å gå inn på siden vitiligo.no. Der finner du informasjon om de ulike behandlingsmetodene samt et fora hvor du kan lese og sende innlegg. Ønsker deg lykke til med din vitiligo - som tross irritasjon er til å leve med. Selv har jeg hatt det fra jeg var 6 år og er nå 40. Sønnen min på 15 fikk det da han var 2 år. De to andre barna mine har ikke fått det. Ingen i min familie eller slekt kan si at de kjenner noen der som har hatt det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159188-mister-pigmentene/#findComment-1028657
Del på andre sider

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

tap av pigment kaller vi vitiligo. Vitiligo er vanskelig å behandle, og i flere tilfelle er det flere i familien med tilsvarende plager, uten at sammenhengen er kjent.

Vanligvis er pigmenttapet begrenset, men kan også være utbredt. De vanligste behandlinger har vært forskjellige typer lyshandling, men resultatene av slik behandling er ikke spesielt oppløftende. I den senere tid er det bedre resultater med tacrolimus (Protopic), men virkningen er som regel begrenset til ansikt og hals. Hender er alltid vanskelig.

Livsstil betyr ingen ting, så vidt vi vet i dag, heller ikke er det sannsynlig at du skal miste alt pigment. Det finnes dessverre ikke undersøkelser som vil si noe om hvor omfattende eller langvarig din vitiligo vil være.

Dersom behandling ikke hjelper, er nok de flestes erfaring at god solbeskyttelse reduserer kontrastene, og gir det beste kosmetisk resultat. Snakk gjerne med hudlegene din om dette.

Jeg tror heller ikke homeopater har effektive råd for vitiligo.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159188-mister-pigmentene/#findComment-1030178
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...