Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde hjerteinfarkt for snart et år siden, og tar bl. a. betablokker (Seloken) morgen og kveld.

Når jeg trener, merker jeg stor forskjell på pulsen om det er kort eller lang tid siden sist jeg tok medisinen. Jeg kommer langt høyere opp i puls når jeg trener etter arbeidstid, (og ikke har tatt medsin siden om morgene) enn jeg gjør i helgene når jeg trener på formiddagen, (og det bare er etpar timer siden jeg tok medisinen).

Spørsmålet mitt er: Gjør dette noen forskjell for treningsutbyttet, og hva er i så fall den gunstigste tiden å trene på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15919-puls-og-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Maake.

Betablokkernes mest uttalte virkning er nedsettelse av pulsfrekvensen. Denne pulsreduksjonen er tilstede i hvile og under belastning. Det vil si at hjertets reaksjon på fysisk trening vil bli preget av en redusert frekvensøkning sammenlignet med tilstanden uten betablokker.

Seloken har en halveringstid på ca. 12 timer, og det medfører for ditt vedkommende at pulsen vil øke mer hvis du er over 12 timer etter siste tablett-inntak.

Den fysiske kapasitet vil hos de fleste bli redusert i noen grad ved betablokkade, og mange merker en marketr reduksjon av yteevnen. Det betyr for enkelte at treningsdosene kan bli mindre på grunn av "at man møter veggen tidligere".

Hos personer med gjennomgått infarkt er det imidlertid meningen at man skal ta toppen av hjertets belastning, både når det gjelder frekvens og sammentrekningskraft. Disse to variablene er de to viktigste bestemmende faktorer for hjertets oxygen-forbruk. Hos personer med koronarsykdom, hos hvem nettopp hjertets tilbud av oxygen er begrenset, er det ønskelig å begrense oxygenforbruket, og det oppnår vi altså via betablokkade.

Det er mest fornuftig av deg å ta din Seloken til vanlig tid, alltid varme skikkelig opp, og så gjennomføre treningen systematisk. Gunstigste tiden for deg er sannsynligvis 6-8 timer etter tablettinntak, spesielt med henblikk på treningsutbytte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15919-puls-og-trening/#findComment-74828
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...