Gå til innhold

Slimhoste ved anstrengelser

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er aktiv mosjonsløper, 52 år. Tidligere røyker!

Ved store anstrengelser, f.eks. etter målgang i lange løp, underveis i kortere løp, under intervalltrening eller bakkeløp,får jeg pustevansker med følelse av store slimmengder i hals og luftveier. Det gir seg etter ca. 1-3 minutter kraftig hoste. Hosten minner om den man kan ha dagen derpå etter for mye røyking.

Fikk Pulmicort og Ventoline av fastlegen og føler at dette hjalp hvis jeg tok Ventoline ca. 3t før løp.

Var så hos lungelege som fastslo at jeg ikke hadde astma! Derimot dårlige slimhinner. Fikk beskjed om at medisin ikke virket og var bare tull. Etter et halvt år uten medisin er problemet nå større enn noensinne og mitt spørsmål er:

Finnes det andre alternativer eller kan jeg bare begynne igjen med medisinene? Bør jeg kanskje oppsøke alternativ lege, f.eks. idrettslege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159241-slimhoste-ved-anstrengelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

I og med at du er tidligere røyker, kan dette ha skadet lungene dine slik at de ikke liker å bli presset. Dessverre tåler kvinner mindre røyking enn menn, særlig hvis du startet tidlig med røyking.

Dårlige slimhinner - jeg skjønner ikke hva det skulle bety. Ble du testet for astma ved hjelp av diverse pusteprøver, diverse røntgen osv, og ble du testet under anstrengelse? Det er ikke alltid lett å stille diagnoser for lungesykdommer. Ventolin hjalp etter tre timer, dette høres rart ut fordi da er virkningen på vei ut av kroppen, den virker i 3-4 timer. Og virkningen setter inn etter få minutter. Pulmicort er en vedlikeholdsmedisin, som enkelte må bruke i måneder før den setter inn, for å se det slik. Hvis jeg var deg, ville jeg søkt en annen lungelege og fått tatt alle prøver. PS- varmer du skikkelig opp før du løper? Astmatikere (hvis det er det det dreier seg om her) trenger betydelig lengre tid for oppvarming enn friske personer.Lykke til med nye forsøk hos lege!

I og med at du er tidligere røyker, kan dette ha skadet lungene dine slik at de ikke liker å bli presset. Dessverre tåler kvinner mindre røyking enn menn, særlig hvis du startet tidlig med røyking.

Dårlige slimhinner - jeg skjønner ikke hva det skulle bety. Ble du testet for astma ved hjelp av diverse pusteprøver, diverse røntgen osv, og ble du testet under anstrengelse? Det er ikke alltid lett å stille diagnoser for lungesykdommer. Ventolin hjalp etter tre timer, dette høres rart ut fordi da er virkningen på vei ut av kroppen, den virker i 3-4 timer. Og virkningen setter inn etter få minutter. Pulmicort er en vedlikeholdsmedisin, som enkelte må bruke i måneder før den setter inn, for å se det slik. Hvis jeg var deg, ville jeg søkt en annen lungelege og fått tatt alle prøver. PS- varmer du skikkelig opp før du løper? Astmatikere (hvis det er det det dreier seg om her) trenger betydelig lengre tid for oppvarming enn friske personer.Lykke til med nye forsøk hos lege!

Takk for svar så langt!

Lungelegen sa det samme om Ventoline, men det står på papiret som følger inhalatoren at legemidlet virker ved å utvide bronkiene slik at luftpassasjen bedres i minst 4 timer etter inhalasjon. Under dosering står det at effekten varer som regel 4-6 timer. Når det gjelder slimhinnene var det kanskje ikke at de var dårlige, men derimot ødelagte. Ikke bare etter røyking, men derimot etter mye anstrengelse i kald luft. Han sammenlignet med problemene til bl.a. lanngrennsløpere og andre toppidrettsutøvere som han hadde lang erfaring med. Har forsøkt lang oppvarming og også provosert fram hoste, men fått problemer under løpet likevel. Jeg får ta en ny tur til fastlegen for ny rekv. til spesialist igjen. Muligens forsøker jeg NIMI først!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...