Gå til innhold

ink og mariex - ang. 'benzo' (forts.)


Gjest noodles

Anbefalte innlegg

Tråden begynte å bli gammel, så jeg kopierer de to siste postene mine. Håper på flere innspill :)

--

Takk for informasjonen!

Skal prøve å lage en liste over alle de tydeligste/mest plagsomme symptomene:

- Store konsentrasjonsvansker (håpløst å f.eks. skulle lese en bok, noe jeg var svært glad i når jeg var yngre)

- Hukommelsesproblemer (både kort- og langtidshukommelse), minner er dessuten tåkete/uklare

- "Ute av kontakt" med verden (mild derealisering kanskje)

- Trøtthet, samt lite fysisk energi

- Rødming i enkelte sosiale sammenhenger, har vært plaget med dette siden ungdomsskolen

- Høy selvbevissthet(?) i utrolig mange sosiale situasjoner, kan t.o.m. inntreffe hvis jeg møter noen jeg kjenner på gata (dog ikke av full kraft), eller hvis jeg får følelsen av at "de som går bak meg og prater/ler" ser på meg

- Lav selvtillit som resultat/årsak?

Begynte med cipralex 10mg for nesten 4 uker siden etter en legetime. Tar i tillegg B-vitaminer og omega 3. I forrige uke tok legen en blodprøve.

Jeg føler at cipralex demper den verste følelsen av tungsinn som noen ganger kommer over meg, men apati er virkelig ikke gøy. Usikker på om det er en bivirking eller om pillene rett og slett ikke funker så bra som jeg hadde trodd/håpet, da apati var et problem også før behandlingen begynte.

Skummelt eller ikke, jeg har fått det for meg at Rivotril e.l. vil være den endelige løsningen på mine angstproblemer. Å få foreskrevet dette, og i tillegg få tatt knekken på depresjonen regner jeg ikke med blir noen enkel sak. Min situasjon, og den lange tiden disse symptomene har plaget meg, gjør det utenkelig å måtte gå gjennom x antall behandlinger og y antall terapitimer med usikkert resultat.

Det var alt i denne omgang.. :)

--------------

Sikkert også verdt å merke; jeg føler meg usikker pga hukommelsesproblemene. Usikker på om cipralex faktisk funker. Har jeg blitt bedre? Har jeg blitt verre? Er tilstanden uforandret? Vanskelig å si, føler ikke at jeg har noen klare referansepunkter. Derfor er vel bi-effektene av benzodiazepiner litt avskrekkende (hukommelse, konsentrasjon osv. svekkes? Dette er ting som plager meg fra før av.). Kan kanskje be om et mildt amfetamin for konsentrasjon/hukommelse? Eventuelt piracetam eller adra-/modafinil? Er det dumt eller for tidlig å be om å få prøve nardil som alternativ til ssri?

Vil gjøre NESTEN hva som helst for å leve livet mitt slik jeg ønsker, men er ikke klar for månedsvis eller årevis med venting, terapi, utprøving av metoder osv.

-----

Sikkert mye mer som kan sies om min situasjon, beklager om dere føler at jeg krever for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg fikk Valium utskrevet av lege første gang, var det på grunn av sterk angst.Jeg hadde tre barn, mannen min var mye borte (sjømann), og jeg visste ikke hvordan jeg skulle klare å ta meg av alle daglige gjøremål og plikter.Hadde jeg ikke hatt Valium da, var det mye jeg ikke hadde maktet.F.eks : delta på foreldremøter,være med å støtte idrettsforeninger barna var med i osv.Jeg hadde lyst å være "en vanlig mamma"som fungerte som andre mammaer slik at ikke barna ble lidende fordi de hadde en mamma som aldri kunne være med på noe.

Jeg har som sagt tidligere stor respekt for benzodiasepamer, og tar i høyden 1/2 til 1 tablett pr. dag.

Råder deg som "ink" gjorde, søk psykiater og se hvordan det går.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.... Jeg har ingen problemer med hverken hukommelse eller konsentrasjon..

Og jeg kjenner meg ikke igjen i linken "frosken" viste til.

Den artikkelen tror jeg er "farget" av holdninger.

Har brukt vival i 24 år, 14 første helt sporasdisk etter behov på grunn av angst - GAD og sykdomsangst.

Siste 10 årene fra 0,5mg til 12,5 daglig (etter hva som blir krevd av meg) på grunn av at jeg gikk på en "kjempesmell" etter siste svangerskap. Svimmelhet/slapphet og diverse kroppslige symptomer et blitt min hverdag. Hadde da ikke tatt ene eneste vival på ca 16 mnd.. (graviditet og amming).. Så vivalen er ikke skyld i mine plager og "smell".

Har prøvd AD--- ingen ting har tatt vekk noen av disse plagene. Bare bivirkninger. Prøver nå Aurorix..

Hadde ikke greid tilværelsen særlig bra med 2 små unger, og mann som jobbet/jobber bestandig uten dette hjelpemiddelet. "Ballen måtte rulle"--- og med de svimmelhet/hodespenningene jeg hadde og fortsatt har, hadde jeg ikke greid stort uten denne hjelpen. Da hadde verden blitt liten. Og ikke særlig hyggelig for barna mine heller. Medisinene hjalp meg til å delta i sosiale sammenhenger/besøk og gjenbesøk av andre småbarnsmødre og dette til tross for store plager. Ungene mine vet fortsatt ikke hva vival er, 15 og 10år gamle, de har ikke merket noen til dette garantert. Har "bitt tennene sammen" og deltatt i det meste. Men hadde jeg ikke hatt dem, ville nok situasjone stillt seg annerledes.

Så sånn sett er min historie lik Mariex.

Driver i dag min egen business som går bra. Men kan vel ærlig innrømme at jeg ikke hadde greid dette heller uten disse medisinene.

Da hadde jeg gått nedtrykt hjemme og følt at livet hadde løpt fra meg. Gjorde det i 5 år. Men da var ungene mindre og hadde også bruk for meg hjemme, så når jeg tenker tilbake så var det et bra tidspunkt når det først skulle bli så ille. (jeg er "glad" for det i dag, at jeg hadde så god tid til dem disse første viktige årene), men skulle selvsagt ønsket å ha valgt det på andre premisser.

Men i dag er jeg veldig glad for at jeg har den jobben jeg har (med hjelpemidler) og er stolt over hva jeg tross alt har fått til med mine anstplager.... Og er sjeleglad at vival finnes....at noe har hjulpet meg gjennom disse årene.

Men som sagt over, jeg bruker det med vett, og det er en forutsetning.... Kun som medisin når svimmelheten truer med å slenge meg i bakken...

Men selvsagt, skulle veldig gjerne vært helt frisk, og ikke hatt behov for noen slags medisin.... men når situasjonen er som den er, er jeg som tidligere nevnt glad for å leve i en tid der det finnes noe som hjelper....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Snakk med legen din om du kan gå opp til 15 mg med cipralex. Først da fikk det god virkning for meg.På 10 mg merket jeg ikke stort.Fikk ikke flere bivirkninger av å gå opp til 15 mg heller,såvidt jeg kan bedømme.Det kan være verdt å prøve.

Vennlig hilsen bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...