Gå til innhold

ssri, ecstacy og seratonin


rgr

Anbefalte innlegg

Til Nils H. Dahl

1. Leste en artikkel om at det narkotiske stoffet ecstacy virker inn på seratonin. Hva er forskjellen på virkningsmåten til dette stoffet og ssri?

2. Jeg begynte med efexor for tre uker siden. Etter dette har jeg kaldsvettet om nettene og hatt søvnproblemer. Er dettte bivirkninger som vanligvis gir seg etter en stund eller må man slite med dem så lenge man bruker medikamentet?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har og lest den artikkelen om serotinin og ecstacy....

En av flere grunner til at jeg er redd ssri....

Men så er jeg og redd det meste da...

Mvh GAD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og lest den artikkelen om serotinin og ecstacy....

En av flere grunner til at jeg er redd ssri....

Men så er jeg og redd det meste da...

Mvh GAD

Hvilken artikkel? Fins den på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvor jeg leste det. Kunne godt ha vært i et ukeblad og. Kanskje rgr vet mer...

mvh

Leste i KK forrige uke. Bare en artikkel om ecstacy. Stod noe om at ecstacy virker inn på serotonin. Synes det er synd at fagfolk, psykiatere og leger generelt ikke vil svare mer inngående på ting vi lurer på angående SSRI. Har de noe å skjule eller vet de ikke selv.

Merket at mange av de negative tenkene mine ble borte da jeg prøvde efexor, men pga.bivirkninger så sluttet jeg altså. Kaldsvetting om nettene. Hva tyder det på? Vanligvis kaldsvetter man jo når man har feber og da er det jo fordi kroppen vil kvitte seg med virus/bakterier. Hvorfor reagerer kroppen likedan på SSRI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i KK forrige uke. Bare en artikkel om ecstacy. Stod noe om at ecstacy virker inn på serotonin. Synes det er synd at fagfolk, psykiatere og leger generelt ikke vil svare mer inngående på ting vi lurer på angående SSRI. Har de noe å skjule eller vet de ikke selv.

Merket at mange av de negative tenkene mine ble borte da jeg prøvde efexor, men pga.bivirkninger så sluttet jeg altså. Kaldsvetting om nettene. Hva tyder det på? Vanligvis kaldsvetter man jo når man har feber og da er det jo fordi kroppen vil kvitte seg med virus/bakterier. Hvorfor reagerer kroppen likedan på SSRI?

Har lest artikler jeg og, både her på nettet og i ukeblader. At både ecstacy og ssri påvirket serotininmengden i hjernen. Leste an plass at ecstacy gav et serotiningsjokk???.... og at det var veldig lett å falle i dype depresjoner etter slik bruk. Men man leser jo så mye rart....(alt er farget av hvilke oppfatniner og erfaringer/ evt. mangel på sådanne man har.

I arikkelen jeg leste her på nettet var det en som kalte ssri --ecstacy light. Valium var et narkotikum og....eneste som kunne hjelpe mot psykiske plager på sikt var å finne fram til årsak gjennom terapi og bearbeide dem . Andre igjen hevder at det er bare kjemi som hjelper.

Selv har jeg min eneste (så langt i kampen mot angst) gode erfaring med vival... altså en fy fy fy medisin. Jeg forsvarer mitt bruk med at jeg ikke har noe valg. Har brukt stabil mengde over flere år fra 5mg til 12,5 mg, mot daglig svimmelhet. Hadde ikke holdt det ut uten.... rett og slett!!

Jeg igjen forbanner alkohol, etter mine egne erfaringer og holdninger om hva slags samfunnsproblem dette er. Dette er jo helt sosialt akseptert, og godtatt i samfunnet, så dette utsagnet er nok mange som rister temmelig oppgitt på hodet av!!

Men når det er sagt, så er jo SSRI er medisin hvor serotininen helt sikkert fungerer helt anderledes enn ecstacy, og mange har også fått forbedret livskvaliteten totalt. Så det er en flott medisin når den virker som den skal.

For meg selv fungerer det ikke desverre...får bare en masse utålelige bivirkninger både ved begynnelse, under bruk og ikke minst seponering.

Men noe jeg synes er merkelig er at den reasjonen mange med meg får ved seponering av medisiner i denne kategorien, heter abstinens på grunn av avhengighet når det gjelder vival og benzopreparater, og ett annet "finere ord" som jeg ikke husker når det gjelder ssri.

Jeg mener for mange av oss blir hjernen avhengige av ssri også... Mye trøbbel med å få avsluttet rundt omkring.Det har jeg både erfartselv og lest mye om på dette og andre forum Og hva er da forskjellen--- benzo abstinenens --ssri abstinens???

Som du ser er dette et "farget" innlegg fra meg. Og slik er det nok med de aller fleste av oss ut i fra erfaringer i livet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest artikler jeg og, både her på nettet og i ukeblader. At både ecstacy og ssri påvirket serotininmengden i hjernen. Leste an plass at ecstacy gav et serotiningsjokk???.... og at det var veldig lett å falle i dype depresjoner etter slik bruk. Men man leser jo så mye rart....(alt er farget av hvilke oppfatniner og erfaringer/ evt. mangel på sådanne man har.

I arikkelen jeg leste her på nettet var det en som kalte ssri --ecstacy light. Valium var et narkotikum og....eneste som kunne hjelpe mot psykiske plager på sikt var å finne fram til årsak gjennom terapi og bearbeide dem . Andre igjen hevder at det er bare kjemi som hjelper.

Selv har jeg min eneste (så langt i kampen mot angst) gode erfaring med vival... altså en fy fy fy medisin. Jeg forsvarer mitt bruk med at jeg ikke har noe valg. Har brukt stabil mengde over flere år fra 5mg til 12,5 mg, mot daglig svimmelhet. Hadde ikke holdt det ut uten.... rett og slett!!

Jeg igjen forbanner alkohol, etter mine egne erfaringer og holdninger om hva slags samfunnsproblem dette er. Dette er jo helt sosialt akseptert, og godtatt i samfunnet, så dette utsagnet er nok mange som rister temmelig oppgitt på hodet av!!

Men når det er sagt, så er jo SSRI er medisin hvor serotininen helt sikkert fungerer helt anderledes enn ecstacy, og mange har også fått forbedret livskvaliteten totalt. Så det er en flott medisin når den virker som den skal.

For meg selv fungerer det ikke desverre...får bare en masse utålelige bivirkninger både ved begynnelse, under bruk og ikke minst seponering.

Men noe jeg synes er merkelig er at den reasjonen mange med meg får ved seponering av medisiner i denne kategorien, heter abstinens på grunn av avhengighet når det gjelder vival og benzopreparater, og ett annet "finere ord" som jeg ikke husker når det gjelder ssri.

Jeg mener for mange av oss blir hjernen avhengige av ssri også... Mye trøbbel med å få avsluttet rundt omkring.Det har jeg både erfartselv og lest mye om på dette og andre forum Og hva er da forskjellen--- benzo abstinenens --ssri abstinens???

Som du ser er dette et "farget" innlegg fra meg. Og slik er det nok med de aller fleste av oss ut i fra erfaringer i livet.

Med vennlig hilsen

Takk for svar ink!

Hvor på nettet fant du det om ssri som ecstacy light? Har lyst til å lese artikkelen.

Jeg har ikke angst på samme nivå som mange andre. Jeg sliter med en generell nervøsitet og anspenthet, men ikke verre enn at jeg klarer å fungere noenlunde normalt.

Imidlertid har jeg en enorm tristhet inni meg. Jeg skjønner ikke hvorfor. Har alltid hatt det slik. Ytre sett har jeg alt. Materielt lider jeg ingen nød. Jeg har en flott datter og en fin kjæreste. Likevel presser tårene på stadig vekk. Ikke mye skal til før tristheten overmanner meg.

Jeg har alltid følt meg utenfor "det gode selskap"/"de andre", uten at jeg tror at jeg skiller meg ut nevneverdig. Dette er nok en følelse jeg har på et dypere plan.

Så er jeg deprimert? Jeg vet ikke. For hva er denne diagnosen, depresjon, som så mange av oss har. Er det menneskelige følelser som vi må godta eller er det noe som trenger medisiner?

Jeg tror mitt forhold til andre mennesker ville blitt lettere om jeg kunne vært gladere og hatt mer selvtillit. Hvis en pille kunne hjulpet meg til dette, uten at de gav disse bivirkningene, og jeg med sikkerhet visste at det ikke var farlig, ville jeg ikke nølet med å forsøke nok en gang.

Men altså, som du, så har disse medisinene gitt meg bivirkninger i en eller annen form hver gang.

Det er godt å dele sine erfaringer med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Takk for svar ink!

Hvor på nettet fant du det om ssri som ecstacy light? Har lyst til å lese artikkelen.

Jeg har ikke angst på samme nivå som mange andre. Jeg sliter med en generell nervøsitet og anspenthet, men ikke verre enn at jeg klarer å fungere noenlunde normalt.

Imidlertid har jeg en enorm tristhet inni meg. Jeg skjønner ikke hvorfor. Har alltid hatt det slik. Ytre sett har jeg alt. Materielt lider jeg ingen nød. Jeg har en flott datter og en fin kjæreste. Likevel presser tårene på stadig vekk. Ikke mye skal til før tristheten overmanner meg.

Jeg har alltid følt meg utenfor "det gode selskap"/"de andre", uten at jeg tror at jeg skiller meg ut nevneverdig. Dette er nok en følelse jeg har på et dypere plan.

Så er jeg deprimert? Jeg vet ikke. For hva er denne diagnosen, depresjon, som så mange av oss har. Er det menneskelige følelser som vi må godta eller er det noe som trenger medisiner?

Jeg tror mitt forhold til andre mennesker ville blitt lettere om jeg kunne vært gladere og hatt mer selvtillit. Hvis en pille kunne hjulpet meg til dette, uten at de gav disse bivirkningene, og jeg med sikkerhet visste at det ikke var farlig, ville jeg ikke nølet med å forsøke nok en gang.

Men altså, som du, så har disse medisinene gitt meg bivirkninger i en eller annen form hver gang.

Det er godt å dele sine erfaringer med andre.

Hei igjen,,, og takk for svar. Jeg har nå vært på leting etter denne artikkelen, men finner den desverre ikke igjen....(slettet midlertidige internett filer for et par dager siden, så jeg finner det ikke i loggen heller.

Men jeg nå søkte på ssri og avhengighet, og det kom mye stoff opp. Og ikke bare positiv lesning nei!!!.....

Men det er nå allikevel en medisin da, som mange får hjelp av. Desverre ikke jeg. Tror ikke jeg tåler noe AD.

Har nå prøvd Aurorix, da denne skulle ha mindre bivirkningsprofil,men følte meg ikke helt som meg selv rett og slett, så jeg gikk ned på dosen med tanke på å avslutte, og nå er jeg plutselig deprimert. Depresjon har ikke vært mitt problem før.

Det er kroppslige spenninger og svimmelhet som har vært mitt problem. (angst??)

Opplevde det samme med å prøve sinequan (av de gamle trisykliske) som jeg prøvde for et par år siden, men fikk da en kraftig depresjon??

For 10 år siden da jeg jeg for alvor møtte veggen, prøvde jeg anafranil. Og den seponeringen var et mareritt.grøss... Hadde sterke abstineneser. Anafranil er av de "gamle" som påvirker serotinenen i hjernen mest.

Hadde også et forsøk med seroxat, og opplevede også bare bivirkninger og abstinenser med den og.

Jeg tror jeg reagerer mot normalt når det gjelder AD, og det er jo synd da man ser mennesker som får ett helt nytt liv.---

Når attpåtil NHD påpeker at en depresjon/angst tilstand neppe går over av seg selv, blir jeg fortvilet. For siden ingen ting har hjulpet så langt, bortsett fra vival(fy fy medisin nr 1. ifølge enkelte forstsegpåere), hadde jeg håpet at tiden ville hjele meg.

Skal prøve kognotiv terapi jeg nå.... gi det et forsøk.

Vivalen må jeg bruke.... hvis ikke er jeg redd min verden blir innsnevret til å sitte hjemme og det vil nok på alvor få meg deprimert. Gi meg en følelse av ikke å mestre livet i det hele tatt og hva det vil si for min verdighetsføleslse. Og også familiens...

Jeg synes det er ille at legene nesten legger på en en skyldfølese for å gjøre noen galt når en bruker beroligende midler, når ssri også skaper avhengighet.... Det skriver de ut med glede?? Beroligende må man neste "tigge" om.

Jeg slipper dette, for legen min har skjønt at jeg ikke tåler annet, så hun er såpass klok at hun sier det nok er det rette for meg. Psykiatikere har også en annen inntstilling enn allmenpraktikeren heldigvis.

Men etter å ha lest alle disse innleggene på nettet om beroligende, blir jeg betenkt til dette også....

Men det blir man også til ssri...mye negativt...

Du setter spørsmålstegn ved om du har en depresjon i ditt innlegg. Det er jo normalt og å sorgfølelse/tristhet, bare den ikke tar overhånd. Er man følsom av natur, tror jeg dette er helt normalt. Skillet ligger i hvor ille det blir og om man kan leve med det. Jeg har nok innvendig en utrygghet tror jeg, kanskje det er slik med deg og.

SSri gir nok heller flathet i følelsselivet mer enn lykkefølelse for de aller fleste. Men jeg har også sett på nærthold folk som rett og slett har fått det veldig bra med ssri.

Det er nok veldig individuellt.

Dette ble mye snakk..... Får håpe det ordner seg for deg liksom for meg på et eller annet vis.

Jeg er nok ferdig med Ad for min del....

Er også som deg ellers "oppegående", har familie, 2 barn, god økonomi,og alt jeg kan ønske meg materiellt, min egen bisiness som jeg vanligvis trives med og er stolt av, (men som for tiden er vanskelig å takle på grunn av denne forferdelige svimmelheten/angsten) Så sett utenfra skulle jeg vært veldig lykkelig, men .... angst er ikke lett å styre, det er helt sikkert.

Får håpe på bedre tider.....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...