Gå til innhold

Efexor tabletter


Gjest lei_av_alt

Anbefalte innlegg

Gjest lei_av_alt

Hei.

Jeg har akkuratt snakket med legen min ang ting og tang. Jeg sliter for tiden med alvorlig dyp depresjon, og alt det den fører med seg.. Trenger sikkert ikke gå mer inn på det her. Legen skulle skrive ut en resept til meg på EFEXOR. Jeg har aldri prøvd disse, men det skal være et beroligende middel? Samt antidepressiva?

Er kanskje litt dumt å spørre, men hvilke erfaringer har dere med det legemiddelet? Tar det lang tid før det virker, og legger en veldig på seg? Vet at det sikkert er individuelt, men jeg blir veldig takknemlig om noen kan skrive noen ord..

Mvh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

>Jeg har aldri prøvd disse, men det skal være et beroligende middel?

Nei, vil ikke akkurat kalle Efexor et beroligende middel! Selv om det kan hjelpe mot angst.

>Samt antidepressiva?

Ja.

>Er kanskje litt dumt å spørre, men hvilke erfaringer har dere med det legemiddelet?

Jeg ble fryktelig dårlig av Efexor. Uten at det betyr at du behøver å bli det.

>Tar det lang tid før det virker,

Kan ta 4-6 uker.

>og legger en veldig på seg?

Tror ikke det er vanlig å legge på seg av Efexor.

Ellers kan du lese om andres erfaringer her: https://www.deppa.com/no/apotek/5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på 150mg Efexor.

Hadde litt magesmerter helt i begynnelsen, men det gikk fort over. Har lagt på meg 5kg, den letteste bortforklaringen er vel medisinene, men jeg tar ansvaret for ekstrakiloene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Kjære deg!

Jeg har selv gått på efexor,men fikk noen bivirkninger som gjorde at psykiateren min ville prøve noe annet.Alle antidepressiva virker helt individuelt.Noen får et helt nytt liv av efexor,andre synes det er det verste de har prøvd.Mitt råd til deg er.Prøv ut medisinen,trapp opp veldig forsiktig,kjenn etter om det gir en god effekt på tross av kanskje noen bivirkninger,og bestemm om du vil gå på det en stund.Hvis du får bivirkninger,ikke la dosen gå over 225 mg på akkurat denne medisinen.

Hvis du ikke synes det er det helt store,ikke bli gående i lang tid på medisinen.Gå på leit til du finner den medisinen som kjennes bra ut for deg.Alt for mange pasienter som går på AD og blir fulgt opp av primærlege og ikke psykiater,blir gående for lenge på en medisin som ikke er så bra for dem,istedet for å prøve ut noe annet.Hos meg klaffet detpå det 4, forsøket.jeg går nå på cipralex,og den passer meg.Men min psykiater lot meg ikke gå og lide i lang tid.Ikke la din lege få lov til det heller.Forlang tett oppfølging.Og vær klar over det som enkelte primærleger glemmer å si,nemlig at man med alle AD kan få seg en midlertidig "dett" i begynnelsen av behandlingen.En kortvarig sterkere angst eller depresjon.Det kan være godt å vite at det er ganske vanlig fenomen hvis det skulle inntreffe.Hvis det er noe mer du lurer på angående efexor,bare spør.Skal svare hvis jeg kan.

Lykke til.

vennlig hilsen bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Efexor er et andidepressivt middel som også virker på angst.

Virkning kommer fra 7-21 dager, en sjelden gang senere.

De færreste legger på seg. Om du greier å spise som før samt trimme litt, legger du ikke på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Jeg har aldri prøvd disse, men det skal være et beroligende middel?

Nei, vil ikke akkurat kalle Efexor et beroligende middel! Selv om det kan hjelpe mot angst.

>Samt antidepressiva?

Ja.

>Er kanskje litt dumt å spørre, men hvilke erfaringer har dere med det legemiddelet?

Jeg ble fryktelig dårlig av Efexor. Uten at det betyr at du behøver å bli det.

>Tar det lang tid før det virker,

Kan ta 4-6 uker.

>og legger en veldig på seg?

Tror ikke det er vanlig å legge på seg av Efexor.

Ellers kan du lese om andres erfaringer her: https://www.deppa.com/no/apotek/5.html

Brukte efexor i 3 uker. Merket at negative tanker forsvant, men valgte å slutte pga. bivirkninger og at jeg er alvorlig skeptisk til AD. Bivirkningene var kaldsveeting om nettene og søvnforstyrrelser.

Leste en artikkel i KK om ecstacy. Der sto det en faktaopplysning om at dette narkotiske stoffet virker inn på stoffet seratonin i hjernen. Det samme stoffet som efexor og andre AD virker inn på. Faktisk følte jeg meg oppgiret ved bruk av efexor til tross for lite søvn og begynte å lure på om det er noen sammenheng. Men hva vet jeg. Vi er jo ikke eksperter på dette og er prisgitt psykiatere og hjerneforskere som ikke ser ut til å bli enige om hva dette er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...