Gjest Desperat Skrevet 18. januar 2001 Del Skrevet 18. januar 2001 Hei, jeg er en mann på 28 år. De siste 4 - 5 årene har jeg ca. 2 - 3 ganger i året fått vondt høyre lunge( Kjennes ut som det er på forsiden). Det er en isende/ stikkende følelse. Enkelte ganger har det vært forbundet med forkjølelse eller feber, andre ganger ingenting. Det pleier å sitte i ca. 14 dager. Jeg har vært hos min faste lege og andre men de finner ikke ut av det. De pleier å ta blodprøve for å sjekke om det er lungebetennelse, men det slår ikke ut og jeg har vært på røntgen 2 ganger uten resultat. Har også fått muskelavslappende uten hell. Jeg er ikke ute etter en kur eller hva slags medisiner jeg bør bruke, men hva er galt. Det er viktig for meg å finne ut hva dette er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15940-vondt-i-lunge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 18. januar 2001 Del Skrevet 18. januar 2001 Dette skal jeg forelegge spesialisten på lungesykdommer, og komme tilbake imorgen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15940-vondt-i-lunge/#findComment-74499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 19. januar 2001 Del Skrevet 19. januar 2001 Jeg har forelagt dette for lungespesialist, som svarer at det første som slår ham er at dette er det meget vanskelig å si noe sikkert om. Men at selv om det er klart ubehagelig, så er det ganske sikkert ikke farlig da det har vart i 4-5 år. De symptomene du nevner kan dog likne på f eks betennelse i brysthinnen (pleuritt) som er et virus som kan komme og gå. Det hører oftest feber med. Dette er en tilstand som kan være meget smertefull, særlig ved innpust. Denne tilstanden kommer ikke frem på noe røntgenbilde. Det kan også være et bitte lite hull (lekkasje) i en lunge. Hvis det er en liten blære som har sprukket, kommer dette heller ikke frem på noe røntgenbilde. Denne tilstand kalles "partiell pneumothorax". Det kan også ligne på gjentagende lungebetennelser (recidiverende pneumonier), som heller ikke kommer frem på røntgenbilde bestandig. Det er dog uvanlig å få dette så ofte. En fjerde mulighet er at dette er en muskelbrist. Kan hende du har spilt basketball e.l. tidligere og fått en muskelbrist? Slike brister har en tendens til å komme tilbake, som et svakt punkt. Som du skjønner, er ditt spørsmål spesielt vanskelig å svare på. Vi kan bare komme med forslag om hva vi kjenner til som kan skape de samme smertene. Håper du kom litt lenger med dette svaret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15940-vondt-i-lunge/#findComment-74847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Desperat Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 Jeg har forelagt dette for lungespesialist, som svarer at det første som slår ham er at dette er det meget vanskelig å si noe sikkert om. Men at selv om det er klart ubehagelig, så er det ganske sikkert ikke farlig da det har vart i 4-5 år. De symptomene du nevner kan dog likne på f eks betennelse i brysthinnen (pleuritt) som er et virus som kan komme og gå. Det hører oftest feber med. Dette er en tilstand som kan være meget smertefull, særlig ved innpust. Denne tilstanden kommer ikke frem på noe røntgenbilde. Det kan også være et bitte lite hull (lekkasje) i en lunge. Hvis det er en liten blære som har sprukket, kommer dette heller ikke frem på noe røntgenbilde. Denne tilstand kalles "partiell pneumothorax". Det kan også ligne på gjentagende lungebetennelser (recidiverende pneumonier), som heller ikke kommer frem på røntgenbilde bestandig. Det er dog uvanlig å få dette så ofte. En fjerde mulighet er at dette er en muskelbrist. Kan hende du har spilt basketball e.l. tidligere og fått en muskelbrist? Slike brister har en tendens til å komme tilbake, som et svakt punkt. Som du skjønner, er ditt spørsmål spesielt vanskelig å svare på. Vi kan bare komme med forslag om hva vi kjenner til som kan skape de samme smertene. Håper du kom litt lenger med dette svaret. Takker så mye for svaret. Jeg har et oppfølgingsspørsmål. Hvilke prøver vil eventuelt avdekke hvem av disse fire mulighetene det kan være. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15940-vondt-i-lunge/#findComment-75524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.