Gå til innhold

helt utslitt...

Anbefalte innlegg

Hei!

Det begynte for ca 2 år siden. Jeg våknet en natt med hyperventilering - kroppen var i helspenn.. Var redd det var en alvorlig feil med meg. Blodprøver var bra, Ekg var normalt - måtte regne med å ha litt ekstraslag innimellom. Jeg har siden slitt med meg selv for å tenke positivt. Ubevisst knyter det seg føler meg "urolig"og jeg blir helt tom. Selv ferie i 4 uker og sykemelding i 5 uker hjelper lite. Jeg vil jobbe og være som før, men selv en vanlig arbeidsbelastning og famile situasjon er mer enn nok krevende. Humøret er mye mer ustabilt - før var jeg alltid godt humør. Jeg gruer meg til møter på slutten av dagen ,jobb reiser, sosiale sammenkoomster og synes det mange ganger er et ork å leke med barna om ettermiddagen - er helt tom.

Jeg er redd for å komme i situasjoner hvor jeg føler meg utafor og tom...og det blir det jo stadig flere av. Sover dårlig om natten - grubler mye på hva som skjer med meg....bruker mye krefter på meg selv og å få dagene til å komme i havn.

Fysisk har dette ført til plager med rygg og nakke. Kjeven strammer seg "automatisk" og dermed blir jeg sliten i hode og litt svimmel. Har ofte løs mage og mye luft...

Det er tungt å innrømme at jeg i det hele tatt har det slik jeg har det - har sett på meg selv som "sterk".Hva kan jeg gjøre for å komme over kneiken? Finns det noe medisin som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159414-helt-utslitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Utbrenthet er det første jeg tenker på. Flinke mennesker med høyt ambisjonsnivå som over tid "butter" litt, men står på videre kan få slike plager du har. Psykiske påfølgende plager som både uro, angst humørsvingninger og dårlig søvn er vanlig. Og dette tar tid! Man regner måneder istedenfor uker.. Viktig at du innser at dette sannsynligvis "bare" er en fase av livet. Start å prioriter kun det som er viktigst for deg; barn og familie? Finn ut hva som tilfører deg energi. Du har nok tappet batteriene over flere år (?). Snakk med fastlegen din. Mange i din situasjon skal ha sykmelding i flere måneder, og psykologsamtaler er lurt. Mange har nytte av antidepressiva en periode på 6-12 måneder, disse hjelper på uro og sosial angst også. Men i utgangspunktet er det ÅRSAKEN som må behandles.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/159414-helt-utslitt/#findComment-1032021
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...